Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Åhléns i Kista slår igen – fler varuhus drabbas

Foto: Anna-Karin Nilsson

Den växande näthandeln fortsätter att slå mot Åhléns varuhus.

Nästa på tur att lägga ner är storbutiken i Kista utanför Stockholm.

– Ja det stämmer. Vi ser ständigt över våra etableringar så att de lever upp till våra högt ställda krav, säger Monica Hultgren på Åhléns.

Flera stora Åhléns-varuhus har fått stänga senaste åren.

I höstats meddelades att varuhuset i Skärholmen utanför Stockholm tvingats slå igen.

– Vi får inte verksamheten att gå ihop ekonomiskt, vilket gör att vi tyvärr har behövt fatta detta tunga beslut, sa Monica Hultgren, presskontakt på Åhléns, till Stockholmdirekt då.

Samtidigt stod det klart att även varuhusen i Lycksele, Mora och Värnamo stänger ner.

Orsaken till den dystra trenden är den växande näthandeln och den krympande butiksförsäljningen.

– Våra kunder befinner sig i allt större uträckning i gränslandet mellan den digitala och fysiska världen. Vi måste anpassa vår verksamhet för att fortsätta vara relevanta för våra kunder, sa Weronica Nilsson på varuhuskedjans presstjänst till Handelsnytt då.

Andra varuhus som drabbats av nya konsumentmönster är bland andra Hudiksvall, Enköping, Tranås, Trelleborg, Triangeln i Malmö och Fältöversten i Stockholm, men listan kan göras längre och kommer att växa.

Är det aktuellt med fler stängningar?

– I dagsläget har vi ingen information om fler nedläggningar. Vi ser dock ständigt över våra etableringar så att de lever upp till våra högt ställda krav, vad gäller läge, kundunderlag och lönsamhetsutveckling, både vad gäller nyöppningar och eventuella stängningar, säger Monica Hukltgren, informatör på Åhléns.

Vad anser du är orsakerna bakom att lönsamheten inte medger att många av era varuhus kan leva kvar?

– Hela detaljhandelsbranschen står inför stora förändringar, och vi liksom alla andra behöver agera för att möta de förändringar som nu sker i vår omvärld med digitalisering och nya konsumtionsmönster. Åhléns satsar på att bli Sveriges ledande omni-kanalhandel. Det innebär att vi kommer att lägga ökad vikt vid att integrera våra fysiska varuhus med vår e-handel, säger Monica Hultgren till Dina Pengar.

Anställda i Kista har informerats

En anställd på varuhuset som Dina Pengar pratat med berättar att personalen på Åhléns i Kista informerats om att varuset som återinvigdes 2009 nu försvinner.


LÄS MER: Här smyghöjer Åhléns priserna under rean


Fast anställda kommer att erbjudas jobb på annat håll inom koncernen, och förhandlingar med fackförbunden pågår.

– Det har varit dålig lönsamhet med höjda hyror och en växande näthandel. Man fick helt klart intrycket att fler stängningar kan vara på gång, det lät så när de informerade, säger uppgiftslämnaren.

Som även tror att varuhusens prissättning kan ha med utvecklingen att göra.

– Så fort det är rea är det fullt med folk i butiken, men sen är det glest igen. Inte ens deras egna märken är billiga längre, säger personen.

Startade som ett postorderföretag 1899

Åhléns startades som ett postorderföretag – Åhlén & Holm – i Insjön i Dalarna 1899. Det första varuhuset öppnade dörrarna på Östermalmstorg i Stockholm 1932 – under namnet Tempo.

Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB och har cirka 3 000 anställda, med en omsättning på 4,8 miljarder.


LÄS MER: Åhléns lägger ner sin verksamhet i Norge


I oktober 2016 varslades var femte person på huvudkontoret i Stockholm, vilket innebar 60 personer.

– Vi har inga planer nu på nedläggningar, men jag ska vara ärlig och säga att varuhusen inte blir fler, utan troligen färre, sa vd:n Gustaf Öhrn till DN då.

Åhléns är inte ensamt om att kämpa mot nya tider i segmentet av storaffärer med brett konsumentutbud. De traditionella varuhusen har blivit färre och färre när kedjor som Epa och Domus helt försvunnit från stadsbilden.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!