Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ager-Hanssen: Jag ångrar inte Metro-köpet

Foto: Publicistklubben / Publicistklubben
Foto: Publicistklubben / Publicistklubben

I en debatt på Publicistklubben pressades Metros ägare och nye chefredaktör Christen Ager Hanssen om sina planer för tidningen

Han står fast vid att han kommer att satsa på en produkt helt utan journalistik.

Trots att han anser sig ha blivit lurad när han köpte tidningen ångrar han inte affären.

– Varumärket är fantastiskt för alla typer av digitala produkter.

Den norske affärsmannen Christen Ager-Hanssen, ägare till krisande Metro och numera även tidningens chefredaktör, medverkar på tisdagen via tv-länk i Publicistklubbens första debatt för hösten.

Bolaget har stora skulder och en rättslig process pågår. Nyligen beslutade tingsrätten att Christen Ager-Hanssen får fortsätta arbetet med en företagsrekonstruktion fram fram till den 3 oktober. 

Han har gjort sig av med Metros journalister eftersom de inte passar in i hans affärsplan.

I stället Metro ska Metro bli ett forum för debatt där skribenterna betalar 5 000 för att få sina inlägg publicerade, har Ager-Hanssen sagt.

Drivs inte av ”journalistisk iver”

I Publicistklubbens debatt säger Ager-Hanssen att artiklar som skribenterna betalar för inte är kärnan i Metros tänkta affärsmodell. 

Tidningen ska ägna sig åt så kallad ”performance marketing”, där annonsköparna betalar i för de mätbara resultat som annonseringen ger.

Han bekräftar dock att han inte kommer att ha behov av några journalister.

Moderatorn Robert Aschberg frågar: Du drivs inte i första hand av publicistisk iver?

Svaret:

– Nej.

Ager-Hanssen ger inget dock tydligt svar på hur människor ska lockas till Metros sajt utan ett journalistiskt innehåll.

Den norske affärsmannen har flera gånger hävdat att han blev lurad i samband med köpet av Metro. Han säger sig dock inte ångra att han köpte tidningen.

– Varumärket är fantastiskt för alla typer av digitala produkter.

Metro-medarbetaren: Det har varit en upplevelse

I debatten medverkar också Åsa Larsson, medarbetare på Viralgranskaren som nu har blivit av med sig jobb.

Om de sista månaderna på Metro säger hon:

– Det har varit jobbigt. Vår grupp har blivit väldigt sammansvetsad under tiden och kämpat på i en väldigt speciell situation. Men jag känner ändå någonstans att det har varit en upplevelse.

Se Di TV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!