Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Metros ägare: ”Vi är konstant ute i krig”

Nu ska norrmannen Christen Ager-Hanssen, 56, vinna slaget om Metros överlevnad. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Från den här adressen i Mayfair i London styr norrmannen Christen Ager-Hanssen Metros verksamhet. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

LONDON. 

Gratistidningen Metros ägare befinner sig i krig.

Nu ska norrmannen Christen Ager-Hanssen, 56, vinna slaget om Metros överlevnad.

– Jag är en digital entreprenör, jag är ingen printgubbe, säger han men betraktar sig själv som en general på slagfältet.

För papperstidningen planerar Metro nu bland annat en prenumererad upplaga.

Vi befinner oss hos i norrmannen Christen Ager-Hanssens högkvarter i Mayfair i hjärtat av London. Här, tre trappor upp i huset på Grafton Street, intill den exklusiva affärsgatan New Bond Street, huserar Metros ägare och vd och det är härifrån som han leder verksamheten med sitt investmentbolag Custos.

Bakom den här dörren och tre våningar upp styr norrmannen Christen Ager-Hanssen Metro:s verksamhet från London. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Christen Ager-Hanssens högkvarter ligger i Mayfair i hjärtat av London. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Det är lördag och Metros ägare är ensam när han visar runt i de luftiga lokalerna på plan tre där 16 personer arbetar på vardagarna. Själv säger han att han jobbar ”24/7” . 

– Jag sover fyra timmar, kanske fem, och går och lägger mig klockan fyra. Jag jobbar bäst mellan midnatt och fyra på morgonen.

Och det är inget vanligt jobb han ägnar sig åt i det lilla högkvarteret. Nej, han befinner sig i krig, säger han med eftertryck.

Christer Ager-Hanssen lovar 100-150 miljoner i nyemission. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

På hans eget skrivbord står två gigantiska Apple-skärmar som påminner om en mindre stridsledningscentral.

Han säger att han ständigt kommunicerar med redaktionen i Stockholm via olika digitala kanaler och visar hur han håller personalen underrättad om vad som händer via den digitala kanalen Slack.

– Titta, här står också att jag ska träffa Expressen i dag.

Personalen på Metro efterlyser sin vd. De vill att han ska vara på plats i Stockholm, inte i London.

– Om du är en fältherre, en general, och är ute i krig för att rädda detta bolag. Ska jag då springa hem till borgen för skydd? Det är inte där jag vinner kriget. Jag måste ta alla fronterna och göra jobbet. Det jag har koncentrerat mig på är att få in ansökan, det som behövs i ansökan för att få en rekonstruktion beviljad. Jag har inte tillfört någon nytta för personalen genom att vara på plats.

Metros ägare: ”De anställda som har det perspektivet förstår inget”

Kan du förstå att de anställda tycker att du borde ha varit på plats under den gångna veckan, speciellt i fredags då ni ställde in betalningarna?

– De anställda som har det perspektivet förstår inget. Om jag är ute i krig och slåss, slåss och slåss, säger Christen Ager-Hanssen, reser sig snabbt, vrider kroppen och visar med slag i luften vad han menar. Ska jag då ägna tiden att prata med de anställda, då får jag ett skott i ryggen och företaget går i konkurs. Det tjänar inget till. Jag förstår de anställda som inte varit med om det.

Christen Ager-Hanssen säger att han ständigt befinner sig i krig. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Christen Ager-Hanssen säger att han har ett fokus när det gäller Metro:

– Min uppgift är att rädda bolaget.

De anställda är oroade när de inte får någon lön, de ska betala räkningar, hyran och andra utgifter.

– Alternativet är att vi går i konkurs. Du ska veta hur många uppmuntrande mejl som jag fått från de anställda med ord som ”stå på” och ”kämpa”.

Han anser att det nuvarande konceptet för papperstidningen distribuerad via SL är helt dött. 

– Det är så enkelt att bolaget har inte levererat och har ingen framtid om du inte gör dramatiska ändringar. Så är det.

Med tingsrättens beslut om rekonstruktion, och där fordringsägarna kanske går med på att skriva ner sina fordringar, ska det gå att rädda företaget, anser Christen Ager-Hanssen.

Han säger att han har rivit upp ett antal kortrakt där han ser att Metro betalt för mycket tidigare innan han kom in som vd.

Christen Ager-Hanssen nämner ett rullande avtal för 2,3 miljoner kronor som han skulle skriva på, men där han ringde och pressade ner summan till 400 000 kronor.

– Det är ett legacy (arv) media har i Sverige. Man förhandlar inte avtal, man går i de fasta mönster som man alltid har gjort.

”Jag var tvungen att riva upp med roten”

Han säger att han i princip har rivit upp alla Metros avtal.

– Det här var ett legacy (arv) som jag var tvungen att riva upp med roten, ungefär som man har en jävla ond tand. Tanden är så ond och infekterad att du måste slita upp den, rensa den och sätt tillbaka med titanskruvar och på med en porslinstand som håller i 50 år. Det är detta jobb som jag gör med Metro, säger han efter att med olika gester ha förklarat hur han drog ut den onda tanden/rev upp de gamla avtalen.

Det låter som du befinner dig i krig?

– Vi är konstant i krig. I krig måste man känna till sin personal enemy. Eller personlige fiende på svenska.

Christen Ager-Hanssen drar en liknelse där han beskriver hur 12 personer blir bjudna på middag.

– Då kan du räkna med att sex av dem är beredda att sticka kniven i ryggen på dig om du hamnar i ett utsatt läge. Det är verkligheten för alla som har nått framgång.

Det är så du känner det?

– Det är verkligheten för alla som nått framgång.

Det verkar som du ständigt befinner dig i krig?

– Jag har kunder som jag hjälper med den här typen av konflikt-management . Det är en del av min business. En av mina bästa intäktskällor är att jag är en bra krigare.

Christen Ager-Hanssen nämner ett rullande avtal för 2,3 miljoner kronor som han skulle skriva på, men där han ringde och pressade ner summan till 400 000 kronor. Foto: Leif Brännström

Han är arg för att vi skrev att kronofogdens besök på Metro i förra veckan var oplanerad, en uppgift som var felaktig och som vi korrigerat.

– Det var ett planerat besök, ingen razzia, helt odramatiskt. säger han och visar ett sms från Kronofogden som önskar lycka till med rekonstruktionen av företaget.

Du har inte alltid haft goda relationer till Kronofogden. Dina egna skatteskulder på 17 miljoner?

– Det var du som började driva upp ett drev mot mig på en tjugo år gammal skatteskuld, en skuld som jag har bestridit.

Det finns en halv miljon kvar i skatteskulder.

– Det är en helt ointressant frågeställning. Jag bor i London. Har du en tvist mot mig får du driva den i London. Skatteskulden är inte indrivningsbar i London.

Under nästan hela intervjun går han på högvarv, pratar intensivt och kraftfullt. Det finns ingen tvekan i rösten.

Metros framtid, vad ska hända?

– Jag har en klockren plan för Metro och jag är så tacksam nu när jag skruvar in den här titanskruven. Vi har rensat upp roten och nu ska jag polera en vacker, fin krona på den här. 

Av ansökan till rekonstruktion framgår att skulderna uppgår till 59 miljoner.

”Jag har gått igenom rubbet och nu städar jag upp. Vårt Metro kommer att överleva”, säger Christen Ager-Hanssen. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Christen Ager-Hanssen säger att han tänker sitta kvar som vd fram till att rekonstruktion fått Metro på fötter och letar också efter en ny vd. Han planlägger för sitt tvåfrontskrig, dels för att få till stånd ett ackord som fordringsägarna, inklusive Skatteverket, går med på, dels slipa på en stämning mot investmentbolaget Kinnevik där Cristina Stenbeck finns i styrelsen.

– Att en omställning behövs var klart. Men att bolaget blödde som det gjorde var ett rent svek från Kinneviks sida.

Besvärande styrelseprotokoll för Kinnevik

Han visar några handlingar, bland annat ett styrelseprotokoll från Metro, som tyder på att Kinnevik kan ha blåst honom och Custos. Men vi har inte hela bilden klar för oss eftersom vi inte sett alla handlingar.

– 2016 gick det ut ett mejl om att omstruktureringen i Kinnevik av Metro var stendöd. Nu skulle de försöka hitta en köpare, annars hade de en omstruktureringskostnad på 200 miljoner kronor som de skulle tvingas ta på grund av att det var en stendöd affär. Till oss visade de siffror som visade på vinst, men i själva verket så visar det sig att det var förlust, precis som du har skrivit i Expressen. Jag ska stämma Kinnevik för det här och jag kommer att få tillbaka pengarna. Det var Kinneviks och den tidigare nyckelpersonens svek mot personalen.

Kinnevik ägde Metro fram till i början av 2017 då tidningen såldes till Custos. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Han namnger en tidigare nyckelperson inom Metro som han anser körde dubbelspel och blåste upp Metros siffror på uppdrag av Kinnevik.

– Skillnaden mellan mig och honom är att jag inte sviker de anställda. Jag kämpar för de anställda. Nu måste vi göra förändringar, vi kan inte driva Metro som vi gjort. Vi måste tänka nytt. Min tanke är att vi kommer att ta en helt annan distribution. Vi levererar direkt till hushållen.

 

Planerar en prenumererad Metro

Christen Ager-Hanssen säger att tidningen ska delas ut på två sätt. Dels genom att företaget kör riktade kommersiella insatser med annonser riktade till ett område, sedan kan insatsen med gratistidningen skifta till ett annat område, dels genom en basupplaga som är prenumererad.

– Det rör sig om en basupplaga för en månads eller årsavgift. Vill du vara garanterad att få tidningen måste du prenumerera på den till en väldigt låg kostnad. Kanske 20 kronor per månad, vi har inte bestämt priset.

Hur går det med stämningen av Kinnevik?

– Jag funderar på i vilket land jag ska stämma. Vi håller på och gör vår juridiska undersökning om var vi tycker det är bäst att stämma i.

Du menar var det ger störst effekt?

– Jag är inte intresserad av att ta Kinnevik på hemmabanan. Vår skada har uppstått utomlands.

Du sa tidigare att ni har grävt i 50 000 mejl?

– Det är fler. När jag började utreda det här såg jag att vd:n hade varit svekfull. Som arbetsgivare äger du mejlen. Han hade ju mejlat Kinnevik och en representant för Kinnevik hade mejlat Metro. Då hittade jag de mejlen.

Har du också tittat i journalisternas mejl?

– Nej, nej. Bara de som gällde de berörda personerna, NN:s mejlkorg.

Kommer Metro att överleva?

– Jag har gått igenom rubbet och nu städar jag upp. Vårt Metro kommer att överleva. Vi är superdigitala. Jag är en digital entreprenör, jag är ingen printgubbe. Sedan har print sin charm och det finns vissa saker som print har, som inte det digitala har. Men det gäller att jobba med print på ett intelligent sätt. Vi tvingades på arv som vi ändrar på. Det är en affärsmodell som inte fungerar. Det visste Kinnevik, därför gjorde de en ”Pump and Dump”.

Det är slut med den här synen - gratistidningen Metro i tunnelbanan. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

 

Christen Ager-Hanssen säger att Metro för en dialog med Skatteverket. Men bolaget behöver göra en rekonstruktion innan det blir en nyemission. Först affärsplan, sedan kapital för att det ska bli bra.

Hur mycket pengar ska ni gå in med?

– Vi har investerare som står på kö. Det är internationella investerare som har lust att investera. De älskar vårt digitala koncept. Vi kommer att ta en delägare.

Vilka då?

– Varför ska jag prata med dig om dem. Men det är spännande ägare och de går in i delägarskap. Vår strategiska inriktning är inte att äga media. Det är att jobba med media. Sedan har vi inget problem att vara huvudägare i ett sånt här bolag. Men vi kommer att ta in delägare.

Hur konstruktion ska se ut är oklart. Om de ska gå in som delägare i Metro eller i det holdingbolag som ska äger Metro. 

– Vi har ett antal möjligheter.

Bland de rika i Mayfair i London hoppas Christen Ager-Hanssen kunna få in pengar för att driva Metro vidare - främst i digital form. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Nya Metropengar från rika i London?

Hur mycket pengar ska ni gå in med?

– För att få ett digitalt mediehus av Metro så ska vi nog satsa 100 miljoner, kanske 150 miljoner kronor.

Det kommer du att kunna skrapa ihop?

– Absolut. Jag känner alla de mäktigaste familjerna här i Mayfair. Det är en del av nätverket. Jag kommer att ta in pengarna på en ”Friends and family round”.

Jag får inget svar på frågan vilka mäktiga familjer som kan tänkas vara beredd att satsa på Metro.

Varför tar du dig an Metro?

– Jag älskar utmaningar. Jag älskar att göra det som andra tror är omöjligt. Metro är ett extremt intressant varumärke.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!