Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Adidas förlorar ensamrätten till de tre klassiska ränderna

Tyska Adidas förlorar sin ensamrätt på de tre ränderna i bolagets logotype och som är ett återkommande signum på produkter från märket, enligt en dom i EU:s näst högsta domstol.

EU hävdar att beslutet att avhålla Adidas från ensamrätt på ränderna är i linje med ett beslut fattat av EU:s immaterialrättsbyrå EUIPO från 2016. Beslutet hävdar att Adidas-ränderna inte är tillräckligt unika och saknar distinkta utmärkande drag.

Adidas har fortfarande möjlighet att överklaga domen ytterligare en instans till Europadomstolen.

Bolagets aktie backade omkring 1,5 procent på Frankfurtbörsen på onsdagsmorgonen. Det var klart mer än genomsnittet på den tyska börsen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!