Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Robert, 89, tröttnade på corona – köpte annons i DN

89-årige Roberts annons i DN.Foto: Skärmdump DN / Skärmdump DN
Robert Dethorey har tröttnat på hanteringen av coronakrisen.Foto: CHRISTER WAHLGREN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN

Robert Dethorey, 89, tröttnade på hanteringen av coronakrisen.
Så han köpte annonsplats i Dagens Nyheter och förde fram sitt budskap. 

Båstadsbon och pensionären Robert Dethorey, 89, har ett yrkesliv med engagemang i bland annat Volvo cars koncernledning bakom sig.  

Under coronapandemin har han med stigande frustration följt hur krisen hanterats. Robert Dethorey tycker att han som pensionär har saknat en röst i debatten – och beslutade sig för att köpa en helsida i DN där han kunde föra fram sitt budskap. 

– Jag vill få fram det här budskapet. Vi har ett ledarskap som inte tar ansvar. Mitt budskap är helt partipolitiskt neutralt och handlar om att vi inte har någon i politiken som säger: ”Ansvaret är mitt”. Vi kan inte ha en situation där ledare säger att det är mitt ansvar när det går bra, men pekar på andra när det går dåligt. 

Varför köpte du en annons för att föra fram budskapet? 

– Det är ingen som lyssnar på pensionärer, och det här är enda möjligheten att få fram ett budskap. 

Hur mycket fick du betala för annonsen? 

– Jag vill inte berätta hur mycket jag behövde lägga. Låt oss säga att jag har blivit vänligt behandlad, säger han.

Enligt uppgift kan en normal helsidesannons i DN kosta mer än 50 000 kronor.   

Journalisten Emanuel Karlsten på Twitter har rest frågetecken kring annonsen. 

https://twitter.com/casparopitz/status/1278967551091978241
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!