Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

80 000 Swedbank-kunder kan ha fel i deklarationen

Sara Jensen – drabbad av Swedbanks fel.
Swedbanks hantering av ränteuppgifterna kan drabba tusentals kunder vid deklarationen. Foto: FOTOGRAF JEANETTE ANDERSSON / FOTOGRAF JEANETTE ANDERSSON 0703-424041
Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd. Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Ränteuppgifter för 80 000 Swedbank-kunder saknas i deklarationen och många riskerar att missa tusentals kronor i skatteavdrag, vilket Aftonbladet var först med att rapportera. 

Missen berör kunder med bil- och båtlån. 

– Vi är ledsna och ber om ursäkt, säger Josefine Uppling, presschef för Swedbank, till Expressen.

Under måndagseftermiddagen rapporterades det om att ränteuppgifter för 80 000 Swedbank-kunder saknas i deklarationen – vilket gör att många av dessa kan gå miste om tusentals kronor i skatteavdrag. 

LÄS MER: Skatteverket larmar om tekniskt haveri på sajten

Sara Jensen, 39, drabbades av Swedbanks räntehaveri

En av de drabbade, som Aftonbladet var först att tala med, är Sara Jensen, 39, från Motala. 

– Jag fick deklarationsblanketterna i min digitala brevlåda och tyckte att det saknades något. Jag kunde konstatera att det handlade om ett lån som jag och min pappa har hos Swedbank, säger Sara Jensen till Expressen.  

Hon tog då kontakt med bankens kundtjänst. 

– Jag ringde till Swedbank och de visste direkt vad det handlade om. De talade om att det blivit något fel i deras datasystem med de bifogade filerna. De sa att jag själv behövde gå in i och ändra i min deklaration för att få med räntan. Då frågade jag om inte de kunde göra en ändring, men de sa att det var för sent, säger Sara Jensen till Expressen. 

LÄS MER: Så vill nya vd:n lyfta utskällda Postnord

Så gör du för att inte missa tusenlapparna i ränteavdraget

Enligt Josefine Uppling, bankens presschef, berörs omkring 80 000 personer av felet.

– Det har varit ett tekniskt fel på en liten del av överföringen med ränteuppgifter till Skatteverket. Det gäller bara Swedbank Finans, alltså bil och båtlån. Sammanlagt berör det 80 000 kunder, säger Josefine Uppling till Expressen. 

Vad ska drabbade göra för att inte gå miste om ränteavdraget?

– Vi har skickat om filen till Skatteverket. De har nu fått korrekta uppgifter om de 80 000 kunderna. Alla som deklarerar digitalt har fått sina deklarationer rättade. 

LÄS MER: Stefan Ingves krav för att rädda kontanterna

Swedbanks kunder som pappersdeklarerar måste ändra själva

Men för de som deklarerar på papper är det värre. De måste ändra uppgifterna manuellt eftersom deklarationsblanketterna om 2018 års deklaration från Skatteverket redan är uttryckta och på väg att distribueras.

– Där  måste våra kunder göra en manuell justering så att det blir rätt.

Hur gör man då som pappersdeklarant?

– Vi kommer att skicka ut ett kundbrev i veckan till alla berörda kunder. Antingen vänder man sig till Skatteverket och får reda på hur man gör eller så till oss på Swedbank och får de korrekta siffrorna.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!