Det trasiga flygplanet och svenskarnas väskor. Foto: ALEX TORNER
Det trasiga flygplanet och svenskarnas väskor. Foto: ALEX TORNER

300 svenskar är fast i Thailand efter flygfel

Publicerad

Runt 300 svenskar är strandade i Phuket, Thailand.

Ett fel på planet tvingade Ving att ställa in hemresan till Stockholm.

– Planet är strandat och vi får ingen info från Ving, som inte har personal på flygplatsen trots att det är charter. Tekniker på flygplatsen har sagt att planet inte lyfter på 1–2 dagar minst, säger Alex Torner en av de drabbade passagerarna.

På fredagskvällen meddelade Ving att flyget kommer att avgå vid 01-tiden natten mot lördagen.

Flyget skulle ha gått klockan 10, svensk tid, och resenärerna hann checka in innan de meddelades att flyget var inställt. Det är oklart vad det är för fel på flyget, problemet ska ha upptäckts efter att det landat.

På fredagskvällen meddelade Ving att flyget kommer att avgå vid 01-tiden natten mot lördagen.

– Det är en tekniker som undersöker det just nu, sa Magdalena Öhrn som är informationschef på Ving tidigare under dagen.

 

LÄS ÄVEN: Ving-resan blev en mardröm: "Jäkla hån"

 

Planet skulle gå till Stockholm och förseningen drabbar runt 300 resenärer.

Oklart när resenärerna kommer hem

Resenärerna har lämnat flygplatsen i väntan på ytterligare information.

– Det har fått hotell där de får middag, det är kväll deras tid, säger Magdalena Öhrn.

Hon kan inte svara på om resenärerna blir kvar över natten eller inte. Mer information ska komma, säger man.

Hur fungerar det med ersättning?

– De får mat och om de nu skulle behövas logi, men just nu får de middag på hotellet, säger Magdalena Öhrn.

Alex Torner, som bor stora delar av året på Phuket, satt på planet när beskedet om den inställda resan kom:

SKADAN: Här är läckan som stoppade de 300 svenskarna.Foto: PRIVAT

– Vi boardade planet precis som vanligt och blev sittande där en halvtimme till styrmannen berättade att de upptäckt en luftbubbla i ytskiktet där det läckte vatten. En tekniker undersökte detta och konstaterade att det kom inifrån flygplanet. Beskedet från Airbus var då att vi inte fick flyga en centimeter med planet, berättar Alex Torner.

Passagerarna fick ta sina pick och pack och återvända till flygplatsen.

– Där blev vi kvar i nästa fyra timmar. Informationen var värdelös. Vi fick några sms från Vingresor om att det nån gång ska komma en buss, men där fanns ingen att prata med. Det fanns varken nordisk eller brittisk personal. Det enda positiva var att thaipersonalen tog hand om barnfamiljerna först, säger Alex Torner.

Mer information om ersättningsresor till Sverige skulle komma 15 svensk tid, men den tiden har flyttats fram till 17.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen