Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

23-åringens kritik mot detaljen i Zalandos väst

Adina Häverö fick en chock när hon såg reklamen från Zalando. Foto: Privat

Adina Häverö, 23, satt och skrollade igenom sitt Facebookflöde när en annons från modeföretaget Zalando dök upp. 

– Jag trodde att det var ett skämt säger Adina. 

Tre västar i olika stil men alla militäriska. Det var det Adina från Uppsala såg framför sig.

– Det såg ut som bombvästar. Hur kan det vara okej att sälja kläder som ser ut så med tanke på den tid vi lever i. 

Adina var övertygad om att det var en annons från Wish som hon kommit över. 

Zalando har nu valt att plocka bort en av västarna ur sitt sortiment. Foto: Zalando

När hon upptäckte att det var det populära modeföretaget Zalando som låg bakom västarna började hon fundera kring hur man hade resonerat. 

– Hur tänkte de här liksom. Det är inte direkt lämpligt att gå omkring i kläder som liknar utrustningen en självmordsbombare har på sig, säger Adina. 

”Jag hade inte gått nära” 

Skulle Adina själv möta en person med västen på sig är hon säker på att hon skulle gå åt andra hållet. 

– Jag skulle känna mig väldigt osäker. Det spelar ingen roll vem personen är. Jag hade inte gått nära den bara för att vara på den säkra sidan. 

Hon tror också att personen som har västen på sig riskerar att råka illa ut. 

– Har någon på sig en sådan på krogen kan det ju gå helt fel. Allt med de här västarna känns bara helt fel. 

Och det håller Zalando med henne om. 

Efter att ha kontrollerat västarna från märket ”Sixth of June” plockar företaget nu bort en av dem från sin onlinebutik. 

– I det här fallet håller vi verkligen med kunden om att vi inte ska sälja den här västen och vi valde därför att ta bort den, säger Nathalie Fältlöv, talesperson för Zalando Sverige. 

Slutar säljas 

Att västen lyckats komma ut i butiken utan att ha granskats tidigare menar Nathalie Fältlöv har med Zalandos storlek att göra. 

– Vi vill kunna erbjuda det absolut bredaste och mest relevanta sortimentet. För att det ska funka har vi riktlinjer för vilka produkter som får säljas hos oss, och våra samarbetspartners är tvungna att skriva på en uppförandekod. I det här fallet har det inte funkat.

Hon vill även understryka hur tacksamma de är för att få in den här typen av kritik från sina kunder, och hur mycket de värdesätter deras åsikter. 

– Vi är väldigt ledsna för om några av våra kunder känt sig rädda eller upprörda på grund av kläder vi säljer.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!