Under torsdagen släppte den svensk-danska postjätten Postnord sin årliga e-handelsrapport.

LÄS MER: Kundernas ilska mot Postnords nya avgift
Postnord: "Dagens konsumenter blir allt mer globala"
Den visar att nordborna köpte varor för 209,6 miljarder kronor under förra året. Mest pengar spenderade svenskarna: 83,4 miljarder kronor, vilket motsvarar 1 927 kronor per person.
– Dagens konsumenter blir allt mer globala i sitt köpbeteende och det gäller att ha med sig det när man utvecklar sin e-handel. Det finns en stor potential för svenska e-handlare att nå ut bredare än den svenska marknaden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker vid Postnord i Sverige i ett pressmeddelande.
Svenskarna får dock se sig slagna på fingrarna av både norrmän och danskar vad gäller e-handel per capita. Under förra året låg e-handel i Norge på 2 116 kronor utslaget per person – och danskarna handlade mest per capita med hela 2 208 kronor per person.
LÄS MER: Kryphålet – så kan du undvika Kinaavgiften
Svenskarna använder i högre grad mobilen för e-handel
Däremot så går den mobila utvecklingen snabbare hos svenskarna som i högre grad använder mobiltelefonen genom hela köpet, för att göra research, titta på bilder, rådfråga vänner och slutligen köpa varan.
– Sverige är en välutvecklad och mogen e-handelsnation och svenska konsumenter är bra på att ta till sig ny teknik och innovationer, vilket även gör landet till en bra testmarknad, säger Carin Blom.
Postnord e-handelsrapport visar att 41 procent av svenskarna har använt mobiltelefonen för att e-handla den senaste månaden medan snittet för hela Norden ligger på 36 procent. En siffra som ökat från 26 procent 2016.
Inte överraskande så görs de allra flesta utlandsköpen från Kina. Även Storbritannien, Tyskland, USA och för andra nordbor, Sverige, är populära länder att e-handla från, enligt Postnord.