Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svensk Airpods-produkt hånas av alla: ”Löjlig”

570 kronor går det här ”senilsnöret” loss för.
De trådlösa hörlurarna blev precis trådade igen.Foto: Shutterstock

Ett svenskt företag hånas i sociala medier för sina tillbehör till Apples populära Airpods-hörlurar.

Men trots hånen kan man konstatera att de senaste dagarna har varit en succé för svenskarna.

– Det kommer alltid finnas folk som tycker att det finns produkter som är roliga att göra narr av, säger Robin Westlund, en av grundarna.

En sladd till sladdlösa hörlurar?

I sociala medier har de svenska produkterna hånats och kallats för onödiga, löjliga och överflödiga. Även flera kända tidningar, som New York Post, Daily Mail och Business Insider har uppmärksammat saken. Tekniksajten Techradar skriver att produkten helt missar syftet med Airpods.

Anledningen är att många tycker att Airpods-remmarnas själva existens bevisar att konsumtionssamhället nått sin gräns, och helt enkelt börjat om på nytt. 

På Twitter skriver användare: 

”Airpods-kulturen är löjlig. Materialism när den är som dummast. Ni spenderar 150 dollar eller mer för Airpods och 60 dollar för ”axelrem” för att ni inte ska tappa dem. Andra är nöjda med att använda hörlurarna som man får med telefonen.”

– Det kommer alltid finnas folk som tycker att det finns överflödiga produkter, eller produkter som är roliga att göra narr av, och så finns det folk som tycker att det är supersmart, säger Robin Westlund, en av grundarna av det svenska företaget Tapper som tillverkar Airpods-remmarna. 

Hånen har haglat.

”Finns av en anledning”

Hånskratten har till stor del handlat om att den sladdlösa idén med Airpods förlorar sin funktion när remmarna ska monteras i efterhand.

”Är det någon mer som tycker att det här är överflödigt? AirPods handlar om att vara sladdlösa. Airpod-ägare, vad tycker ni?” skriver en användare.

– De är ju fortfarande trådlösa, de är inte kopplade till din telefon, och du kan fortfarande välja när du använder vår produkt, kommenterar Robin Westlund hånen. 

Han har själv följt kommentarerna på sociala medier och påpekar att det även finns de som absolut gillar produkterna. 

– Produkten finns av en anledning och det är att det finns ett behov av att man inte vill tappa bort sina Airpods helt enkelt. Man vill också göra det lite personligare, lite som en accessoar.

Spelar vidare på skämten

Instagramkontot Fuckjerry, med 14,5 miljoner följare, kommenterade debatten med inlägget: ”Ladies and gentleman, we have officially come full circle”. Frasens innebörd är att man är tillbaka på ruta ett – hörlurar med sladd.

”Mänskligheten är officiellt på väg att gå under”, skriver en användare i kommentarsfältet.

https://www.instagram.com/p/B5lLAwfBKJX/

Tapper-grundaren Robin Westlund svarar på kritiken genom att med glimten i ögat presentera sig själv med samma fras på sitt personliga Instagramkonto.   

– Det är en rolig grej, det är det folk skriver så det är väl roligt att spela vidare på det, säger han. 

Även på Tappers Instagramkonto har man tagit till sig beskrivningen. 

– Vi försöker väl ta det för vad det är. Att man har kommit runt hela cirkeln och att vi nu är tillbaka och har remmar till Airpods, att det går bakåt egentligen, tillägger han.

Så ni anammar skämten? 

– Ja, vad ska vi göra. Man kan väl spela med på det också, det är ju roligt. Mycket roliga memes, sen är det mycket positiv kritik också.  

”Senilsnöre” populärt på hemsidan 

För 30 dollar, motsvarande 300 kronor, eller mer kan man köpa remmarna som på den svenska marknaden även kallas ”senilsnöre”.

Enligt företagets hemsida har två av deras läderremmar sålt slut. Exakt hur många produkter som företaget har sålt hittills, sedan lanseringen 2017, vill Robin Westlund inte gå in på.

– Det har nästan sålt slut på webben på Nordstrom i USA, om jag säger så, tillägger han. 

Köpsuget på den svenska marknaden är han dock lite mer försiktig med att uttala sig över. 

– Det har inte gått så långt tid än men vi har fått ökad trafik på vår egen webb och sålt betydligt mycket mer än vad vi brukar göra på webben, säger Robin Westlund. 

Produkterna säljs även i butiker i Japan, Frankrike, Danmark, och Sverige. 

Apples TV-satsning ett hot mot Spotify

Di digitals Jonas Leijonhufvud som har skrivit boken
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!