Katastrofal "utdelning". Postnord slängde Therése Mellons paket över ett högt staket till en stenlagd uteplats. Foto: PrivatKatastrofal "utdelning". Postnord slängde Therése Mellons paket över ett högt staket till en stenlagd uteplats. Foto: Privat
Katastrofal "utdelning". Postnord slängde Therése Mellons paket över ett högt staket till en stenlagd uteplats. Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat

Postnord kastade Theréses paket över höga staketet

Publicerad

När Therése Mellon, 40, slog sig ned i tv-soffan såg hon någonting utanför balkongdörren.

Det visade sig vara ett postpaket, som hade slängts över ett två meter högt staket in på hennes stenbelagda uteplats.

– Katastrofalt, säger Therése om Postnords ”utdelning”.

Therése Mellon i Saltsjö-Boo, öster om Stockholm, är en av många som vädrar sitt missnöje mot Postnords sätt att sköta utdelningen av brev och paket. Hon kom hem från jobbet i tisdags, lagade mat och satte sig i soffan och slog i gång tv:n.

– Jag såg i ögonvrån att det låg någonting utanför balkongdörren. Många tankar hinner gå genom huvudet, berättar hon.

Stenlagd uteplats

Therése Mellon bor på bottenvåningen, och har en stenlagd uteplats med ett staket som är cirka 220 centimeter högt runtom. Från staketet till balkongdörren, där paketet låg, är det cirka tre meter.

– Jag undrar hur den personen som slängde över paketet tänkte. Jag undrar också över en del saker som den här personen inte tänkte på, säger hon.

https://www.facebook.com/therese.odmarmellon/posts/10155768663433735

När Therése Mellon förstod att det var ett paket med varor som hon hade beställt från ett modeföretag tog hon direkt några bilder.

– Jag tycker att Postnord ska få veta hur post behandlas och att någon kan komma på tanken att slänga paket så där. Det var tur att det landade på trappan och inte bredvid. Då hade jag kanske missat det. Det är inte direkt årstid att sitta på uteplatsen nu, säger hon.

Kunde ha missat

I ett inlägg på Postnords Facebooksida radar hon upp några saker som borde ha tagits med i beräkningen innan paketet hivades över staketet.

Innehållet kunde ha gått sönder.

Hon kunde ha missat att det låg ett paket utanför balkongdörren.

Hon kunde ha varit på semester några veckor.

Väder och vind kunde ha förstört innehållet.

– Jag har fått feedback från Postnord. De säger att de ska ta det vidare och återkoppla till mig senare. De är säkert jättepressade just nu, och personalen känner press uppifrån. Men jag tycker det är viktigt att det här kommer fram till Postnord, så att de kan ordna upp saker och ting, säger Therése Mellon.

Postnord beklagar

Fredrik Nilsson, regionchef, Postnord, beklagar det inträffade.

– Det är väldigt tråkigt. I det här fallet var det en medarbetare som tog ett eget initiativ när brevlådan blev full av en annan försändelse. Men det är naturligtvis oacceptabelt, och vi kommer att prata med medarbetaren, säger Fredrik Nilsson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen