Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vill S stänga dörren för tusentals elever?

Anna Sörelius Nordeborg är vd för Internationella engelska skolan.
Foto: IES
Gunilla Svantorp (S), ordförande i utbildningsutskottet.
Foto: RIKSDAGEN

För utbildningsutskottets socialdemokratiska ordförande Gunilla Svantorp verkar den politiska lösningen redan ligga färdig: Begränsa valfriheten och slå undan benen för friskolor. 

Det är en farlig och maktcentrerad inställning hos en ledande politiker, skriver Internationella engelska skolans vd Anna Sörelius Nordeborg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Det är tråkigt att Gunilla Svantorp (S) är så förblindad av sin förutfattade mening att hon inte låter den demokratiska processen ha sin gång. Det riskerar att stänga dörrarna för tusentals barns skolor runtom i landet och öka segregationen. På vilket sätt är lösningen att begränsa till föräldrarnas plånbok och bostadsadress, dvs närhetsprincipen, ett bättre alternativ?

Att utreda och granska hur Sveriges skolor kan förbättras avseende likvärdighet och motverka segregation är viktigt. En utredning är ett underlag i den demokratiska processen men det är minst lika viktigt att låta fler tycka och tänka om förslagen. Är en utredning alltid korrekt i sin bedömning och beräkning och därmed ett felfritt underlag? Verkligheten är sällan så enkel. 

Det finns allvarlig kritik och underkännande av delar i utredningen. Men för Svantorp verkar det inte finnas några brister för den politiska lösningen är redan färdig; begränsa valfriheten och slå undan benen för friskolor. Det är en farlig och maktcentrerad inställning hos en ledande politiker. 

Våra skolor tillhör landets bästa

Internationella Engelska Skolan (IES) grundades 1993 av Barbara Bergström, lärare i naturvetenskap från USA. Hon såg behov att förbättra undervisningen i Sverige. I dag har IES 38 grundskolor och ett gymnasium, totalt 28 000 elever från fler än 160 kommuner i Sverige. 

Kommuner vill att vi ska etablera oss och bli en del av det lokala samhället under lång tid framöver.

Våra skolor är några av landets bästa, vi är stolta över alla våra svenska och internationella lärare och våra elevers breda bakgrund. Av eleverna i våra skolor har 41 procent utländsk bakgrund jämfört med nationella snittet på 26 procent. Ingen är naturligtvis tvingad att välja någon av våra skolor. Trots det gör många elever det. De reser långt och kort till just sin skola, och ännu fler vill börja hos oss. Vad är Gunilla Sventorps förklaring till det?

Den genomsnittliga kötiden är drygt 2,5 år för elever att börja hos IES och tack vare att vi har kön vet vi att det finns ett intresse. Det möjliggör att vi kan öppna fler skolor i kommuner som vill att vi ska etablera oss och bli en del av det lokala samhället under lång tid framöver. 

Lyssna på socialdemokraten Jimmy Jansson

Så i stället för att föregå den demokratiska processen, begränsa familjers rätt att välja skola och riskera tusentals elevers skolgång skulle Svantorp kunna lyssna mer. Till och med hennes egna partikollegor ser värdet av vad friskolor och IES kan bidra med för att bryta segregationen och förbättra skolan. Jimmy Jansson, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Eskilstuna, är ett exempel på en ledande kommunföreträdare som har en mer pragmatisk syn. 

Att lösa samhällsproblem, förbättra skolors kvalitet och minska segregationen, borde vara det överordnade målet för utbildningsutskottets ordförande.


Av Anna Sörelius Nordeborg

VD Internationella engelska skolan, IES