Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vilka fler företag önskar MP livet ur?

Lars Beckman (M) är riksdagsledamot och medlem i riksdagens tvärpolitiska bilnätverk.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet.Foto: ANDERS YLANDER

Hur ser Miljöpartiets konkurslista ut för det svenska näringslivet? Vilka fler företag vill man se försvinna? Det är många som undrar efter MP-toppen Lorentz Tovatts utspel, skriver Lars Beckman (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt har visat vilken näringspolitik som partiet står för, formulerat i en uppmärksammad tweet:

”Vad gäller sådana här företag så önskar jag inget annat än att de går i konkurs. Cyniska jävla klimathatare”

https://twitter.com/LorentzTovatt/status/1196843474814930944

Vad var det då för företag som gjorde riksdagsledamoten så upprörd? Ett koleldat kraftvärmeverk? Nej, det var en vanlig bilhandlare som sysselsätter tusentals personer och som i annonser har informerat bilköpare om att man ska handla sin bil före årsskiftet för att erhålla en lägre årlig kostnad. En fullt rationell annons från ett framgångsrikt företag – som gör sina kunder en stor tjänst.

Ett ständigt försvårande för bilisterna

Miljöpartiets uppfattning om att företag som säljer bilar borde gå i konkurs ger oss en intressant inblick i regeringens ideologi. Alltsedan MP/S-regeringen kom till makten har man gjort det svårare och svårare att bo och leva utanför Stockholms tunnelbanenät. Den frihet och mobilitet som bilen innebär för oss 5,5 miljoner bilister försöker regeringen aktivt motarbeta så mycket man kan. WLTP-beskattningen medför att att den årliga kostnaden ökar kraftigt från årsskiftet för ägare av nya personbilar, husbilar och lätta lastbilar.

34 000 i skatt per år

Enligt en ny rapport från Riksdagens utredningstjänst kommer en husbil i Sverige att kosta upp till 34 000 kronor per år medan den årliga beskattningen i Tyskland blir upp till 480 euro. Samma rapport visar också att det är ett strikt svenskt beslut om vilken nivå man vill ha på WLTP-beskattning/fordonsbeskattning. Det är alltså inte – vilket ibland felaktigt har påståtts – ett EU-beslut.

Hur kan S tillåta att MP har ett så stort inflytande över svensk landsbygd?

Rörande just husbilar så har försäljningen i Sverige sjunkit med 49 procent fram till sista september i år medan försäljningen i Tyskland har ökat med 14 procent under samma period. En barnfamilj i Sverige med normal inkomst ska med MP/S-regeringens politik aldrig ha råd att äga en ny husbil för att åka på så kallad ”hemester”.

Familjefientlig politik

Uttalandet om önskemål om konkurs för bilhandlare förklarar också regeringens beskattning av bränsle. Sedan regeringen tillträdde har skatten på drivmedel höjts kraftigt och nu återinför man också den årliga indexuppräkningen av bensinskatten. Det står i skarp kontrast till Moderaternas höstbudget där vi i stället sänker bensin och dieselskatten med en krona per liter från den första januari. Men så står vi Moderater också på familjernas sida. Familjer som försöker få vardagspusslet att gå ihop samtidigt som man använder bilen till sin arbetspendling.

Att en talesperson för ett regeringsparti både skriver och sedan försvarar sitt uttalande i över ett halvt dygn innan någon vuxen i rummet ingriper och ser till att Tovatt korrigerar, är också talande för var Miljöpartiet står politiskt.

https://twitter.com/LorentzTovatt/status/1197430812708425728

Hur kan S tillåta MP:s inflytande?

Hur kan Socialdemokraterna tillåta att Miljöpartiet har ett så stort inflytande över svensk landsbygd, där bilen är det främsta transportmedlet?

Frågan måste ställas även till andra partier som har släppt fram den här regeringen – vilket ansvar har ni för att regeringspartiet önskar att företag som säljer frihetssymbolen bilen ska gå i konkurs?

Hur ser Miljöpartiets övriga konkurslista ut för det svenska näringslivet? Vilka fler företag önskar ni försvinner?  Det är många som ställer sig den frågan.

 

Av Lars Beckman

Riksdagsledamot (M) Gävleborg

Verksam i riksdagens bilnätverk

Lorentz Tovatt (MP) i debatt om bensinupproret