Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi har en skola som slår ut elever för all framtid

Det är obegripligt hur tyst det har varit från de ansvariga i regeringen. Inkluderingshysterin i skolan måste stoppas, skriver Roger Haddad. Foto: COLOURBOX
Liberalen Roger Haddad är vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. Foto: MAGNUS FRÖDERBERG

Specialklasser och resursskolor fortsätter att avvecklas och barn i behov av stöd drabbas hårt. 

Den politiska signalen att inkludera elever med funktionsnedsättningar i ordinarie klassrum – oavsett förutsättningar – måste upphöra, skriver Roger Haddad (L). 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | SKOLA. Alla barn och ungdomar i Sverige har rätt till en bra utbildning, rätt till en undervisning med hög kvalitet, höga förväntningar och en arbetsmiljö som bidrar till trygghet. Liberalerna har länge kritiserat den inkluderingsideologi som främst Socialdemokraterna varit anhängare av. Den politiken, som förts under decennier, ledde till att speciallärarutbildningen avvecklades och att resursskolor stängdes. 

Liberalerna har sett till att det åter utbildas speciallärare vid lärosätena. Den politiska signalen till landets kommuner att inkludera elever med funktionsnedsättningar i ordinarie klassrum, oavsett förutsättningar, måste upphöra. Den politiken har nått vägs ände. 

5 500 hemmasittare

Programmet "Kalla fakta" pekade på omfattningen, 5 500 elever, men problemet med hemmasittare är känt sedan tidigare. Skolverket och Myndigheten för delaktighet har uppmärksammat detta och konstaterat att elever i behov av särskilt stöd, på grund av till exempel autism, inte ges rätt villkor som de har rätt till. 

 

LÄS MER: Ni ser en bråkstake som måste hållas fast – jag ser en liten person med ångest

 

Liberalerna accepterar inte en skola som riskerar att permanent slå ut elever för all framtid eftersom möjligheten till gymnasiestudier, praktik och senare ett arbete helt avgörs av hur skolan fungerar. Kommunaliseringen bidrar till ett lotteri som påverkar elevernas möjlighet att få stöd. En lika uppenbar faktor är skolpersonalens kompetens kring elever med funktionsnedsättning. 

Kommunaliseringen bidrar till ett lotteri som påverkar elevernas möjlighet att få stöd.

Akuta satsningar krävs

De senaste veckorna har Liberalerna träffat organisationer som Attention och Autism-och Aspergerförbundet. Båda bekräftar behovet av akuta kompetenssatsningar på landets lärare och rektorer. Minst lika viktigt är miljön på skolan och i klassrummet men även ute på rasterna. Liberalerna har länge drivit på för en tryggare skola med fokus på arbetsro och ett stopp på stöket. Det är de elever som har det svårast i skolan, exempelvis elever med funktionsnedsättningar som främst drabbas när det är oroligt och stökigt. 

 

LÄS MER: Vi har larmat i åratal: Skolsystemet sparkar nedåt – mot de svagaste 

 

De rödgröna har länge kritiserat våra förslag här, men det krävs omedelbara förändringar. Det är obegripligt hur tyst det har varit från de ansvariga i regeringen. Antalet hemmasittare visar att mer hade kunnat göras. Inkluderingshysterin måste stoppas. 

Kommunerna bryter mot skollagen

Autism-och Apergerförbundet visar i sin enkät från 2018 att utvecklingen med att avveckla särskilda undervisningsgrupper, specialklasser och resursskolor fortsätter. Speciallärarna prioriteras inte alltid, antalet minskar. Detta är helt i strid med skollagen och bekräftas av mina skolbesök. Kommuner ersätter inte pensionerade speciallärare, det råder brist på kompetens. Kringresurser ryker när rektorer tvingas spara. 

 

LÄS MER: När ska ni förstå att min son inte är ouppfostrad?

 

Skolorna brister i sin hantering av dessa elever. Kommunpolitikerna har låtit ekonomi och lokalfrågor överta det pedagogiska som borde vara avgörande vid beslut: att skolan gör sitt yttersta för att anpassa skolgången för eleverna. Det kan gälla att utifrån ett åtgärdsprogram sätta in en speciallärare eller ordna plats i särskild undervisningsgrupp. 

Liberalerna kräver nationell uppföljning

Liberalerna har också försäkrat sig, i dialog med berörda organisationer som arbetar med funktionsnedsättningar, att det inte är skollagen det är fel på. Snarare är det tillämpningen runt om på landets skolor som resulterat i att minst 5 500 elever slagits ut från skolan. Vi har krävt i Utbildningsutskottet att Specialpedagogiska skolmyndigheten kallas för att informera oss, men inte minst landa i hur staten mer aktivt kan förebygga hemmasittande. Vi kräver också en nationell uppföljning av dessa elever genom hela skolgången, och även efter, för att se hur de sedan klarar sig i livet. Till exempel på arbetsmarknaden.

De indikationer vi får är väldigt bekymmersamma.  

 

Av Roger Haddad (L)

Vice ordförande i utbildningsutskottet   

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!