Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi behöver politiker som vågar vara tråkiga

Brit Stakston. Foto: Lena Dahlström.
Foto: Sven Lindwall

Almedalen 2016 borde inte kretsa runt PR-utspel eller vem som är vassast i debatten, skriver mediestrategen Brit Stakston.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

FAKTA

Brit Stakston

Mediestrateg och vd Blankspot

På onsdag under Almedalsveckan kommer mediechefer och ledande politiker att tampas om vem som är bäst dj i en förment önskan från politikerna att vara folkliga. På uteterrassen under palmerna nära havet vid uteserveringen Kallis är stämningen euforisk med dansande ministrar och jublande publik.

Med det politikerförakt som råder vore det angeläget att fundera över vilka budskap och bilder men förmedlar. I den polariserade samhällsdebatt som råder behövs snarare en gemensam berättelse om politiska partiers roll i en demokrati.

På många sätt går politiska organisationer nu igenom ett stålbad likvärdigt det som journalistiken gjort. Det har varit nyttigt för bägge aktörer att bli ifrågasätta och därmed tvingats ompröva allt tack vare digitaliseringen.

När populism, politikerförakt och polarisering styr det offentliga samtalet måste man ha mod nog att låta politiken vara seriös och faktabaserad. Pedagogiskt och passionerat berätta om hur den representativa demokratin fungerar. Hur den säkerställer folkets röst och inte underminerar den.

 

Visa hur trögrörlighet fungerar i motsats till en opinion som styrs av anonyma konton på Twitter eller forum på nätet. Vi behöver politiker som utgår ifrån att människor inte är dumma och vågar vara tråkiga. Skiljelinjen mellan populism och vanligt folk finns som en öppning. Men när politiker inte är förebilder längre tappar vanligt folk tron på dem och demokratin. Den rädsla som populisterna planterat växer sig fast när politiker visar sig vara maktfullkomliga och ointresserade av dialog.

Det offentliga samtalet kretar mest runt att få till en viral snackis och nås genom grova förenklingar eller lögner. Det blir viktigare att flörta med en medielogik som gärna ser en freakshow än att lågmält försöka förklara komplexa skeenden i en dialog.

 Polariseringen blir brutal och engagerar ytterligheterna i var sin ringhörna. Den stora massan ser ingen att luta sig mot och tystnar. Och de digitalt aktiva populisterna vinner därmed matchen.

Almedalen 2016 borde inte kretsa runt PR-utspel, jubel om rekordstort antal seminarier eller vem som är vassast i debatten. Och det borde inte bli ett företagsjippo där politiker flyger in och ut och låter näringslivets särintressen dominera.

 

Det behövs politiker som sitter lugnt i båten och gemensamt vill ta ansvar. Som vill möta det stora antalet samhällsengagerade människor på plats i Almedalen.

I stället för att maximera sin allt kortare närvaro med så många monologframträdanden som möjligt borde Almedalen vara politikers chans att lyssna, lära och samtala. När alliansen kraftsamlade hemma hos Maud Olofsson i Högfors och den där badtunnan ställdes fram så gav det en tydlig bild av hur de gemensamt skulle arbeta mot Socialdemokraterna. Nu behövs en liknande badtunna som metafor för berättelsen om demokrati. När demokrati inte längre verkar ses som folkstyre utan mer klingar elitprojekt utan verklighetsförankring då är det illa.

Man kan gå där i de soliga gränderna i Visby under sin korta visit och tänka att allt är som förr. Men läget är akut för att öka förtroendet för politiker och tron på demokratin.

En fråga jag besvärande ofta fått av politiker är om politiska partier finns om några år. Om det är slutsatsen av den digitala transformationen så har man snurrat till det i stället för att se möjligheten till förnyelse.

Almedalen som demokratiarena är unik. Politik bygger man gemensamt och detta är Almedalens kärna. Inte utspel eller jippon som förstärker bilden av maktelitens ytlighet och världsvändfrånhet. Politiker borde fundera på precis detta innan man rockar loss på onsdagens dj-battle.

 

Brit Stakston

Mediestrateg och vd Blankspot

 

För nyheter, festvimmel och senaste bilderna från Almedalen - följ vår bevakning här