DEBATT. Att det behövs fler genier på lärarutbildningarna borde de flesta vara överens om.
Vår skolminister borde fokusera sin tid på att lösa den frågan i stället för att stå i nationella medier och låtsas att hon inte förstår ironi.
Det borde inte krävas att man är ett geni för att förstå att en kommentar, från en lärarstudent, om att det inte direkt är genier som pluggar på lärarutbildningar är självironisk. Men skolminister Lotta Edholm (L) visade på annat i fredags.
Jag tänker inte heller kräva en offentlig ursäkt från Lotta Edholm för att hon inte gjort tillräckligt för att få fler nyexaminerade lärare i Sverige, även om det vore den mest angelägna av ursäkter just nu.
Däremot skulle jag mer än gärna klämma in en kaffe med ministern mellan seminarierna på mitt lärarprogram. Då kan hon få diskutera de verkliga problemen med lärarutbildningar, med en tvättäkta ämneslärarstudent.
Att göra ett helt yrke, och därigenom utbildningen för detta, attraktivt är lättare sagt än gjort.
Snart är det nämligen ett år sedan Kristersson-regeringen, med det självutnämnda skolpartiet Liberalerna inkluderade, tog över makten i Sverige. I valrörelsen 2022 skanderades det från samma håll om att det behövdes ordning och reda i klassrummen och att vi behöver få fler som utbildar sig till lärare i Sverige.
Ett år senare ser vi ändå ingen skillnad. Förvisso har regeringen nu tillsatt en utredning som ska se över lärarutbildningarna i Sverige, men det är inte nog och det sker alldeles för långsamt. När det kommer till de svenska lärarutbildningarna är vi i ett krisläge. Som lärarstudent kan jag inte undgå att känna att regeringen gör alldeles för lite för oss som studerar på olika lärarprogram runtom i Sverige.
Skolverkets egen prognos säger att det till år 2035 krävs 153 000 nyexaminerade lärare och medger att de beräknar att det då kommer att fattas åtminstone 12 000 lärare samma år.
En tredjedel hoppar av
Detta samtidigt som vi just nu är i ett läge där ungefär en tredjedel av alla studenter på ämneslärarprogram hoppar av redan under det första läsåret. På ämneslärarprogrammet på Stockholms universitet, där jag själv studerar, räknar man med att endast en fjärdedel av studenterna tar examen.
Somliga skulle nog argumentera för att detta beror på att lärarutbildningarna i viss mån kan vara krävande. Men dessa flertaliga avhopp kan jämföras med de 85 procent som tar examen vid läkarprogrammen, som beryktas med att vara väldigt krävande och svåra.
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) klargjorde 2017 att en av anledningarna till att så många studenter väljer att hoppa av sin lärarutbildning beror på att lärarstudenterna inte har de kunskaper och färdigheter som krävs för att klara av sitt program. Det visar sig nämligen att det är lärarstudenter med låga gymnasiebetyg som hoppar av sin utbildning.
Vidare visar siffror från UKÄ att de gymnasieelever som lämnar gymnasiet med högst betyg generellt inte heller söker sig till lärarprogram. I stället ligger juristprogram, läkarprogram och psykologprogram högt i topp när det kommer till vilka universitets- och högskoleprogram som begåvade blivande studenter söker sig till.
Examen som spelar roll
Att göra ett helt yrke, och därigenom utbildningen för detta, attraktivt är lättare sagt än gjort.
I förra veckan presenterade Douglas Thor (Muf), Erik Berg (Luf) och undertecknad en rapport med ett förslag på reformpaket för just lärarutbildningarna. Däri föreslås bland annat att ha svårare antagning till lärarprogram, att öka andelen verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och att inrätta examensprov på de lärarstudenter som ska ta sin examen. Allt detta för att både garantera kvaliteten på utbildningen och att statusen höjs på densamma.
Detta är en rad förslag som skolminister Lotta Edholm borde anamma om hon nu vill göra lärarutbildningarna mer attraktiva och få fler att faktiskt ta sin examen. För till syvende och sist är det faktiskt inte antagna lärarstudenter på utbildningar, utan de som faktiskt tar examen som spelar roll.
Av Caroline von Seth
förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund och ämneslärarstudent