Företagsledaren och trebarnsmamman Gunilla von Platen efterlyser fler mammamiljardärer. Foto: Cornelia Nordström
Företagsledaren och trebarnsmamman Gunilla von Platen efterlyser fler mammamiljardärer. Foto: Cornelia Nordström

Världen behöver fler mammamiljardärer

Publicerad
Uppdaterad
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
Forbes lista över världens 937 dollarmiljardärer vimlar av nyrika entreprenörer. Men vad är det som gör att bara åtta - ynka 1 procent - av dollarmiljardärerna är mammor som skapat sin förmögenhet själva? Fördelningen på tidskriften Forbes lista över världens dollarmiljardärer gör mig både bekymrad och full av kamplust.
Tänk vilken otrolig förlust för världen att all denna enorma kvinnokraft inte tas till vara. Tänk vilka underverk denna presumtiva mångfald skulle kunna leda till i näringslivet.
Som kvinna, invandrare och trebarnsmor, och efter tio år som framgångsrik entreprenör, har jag en hel del egna erfarenheter som jag gärna vill dela med mig av, för att dra mitt stråk till stacken för att fler mammor ska förverkliga sina drömmar.

Min uppfattning är att kvinnor
och män tänker olika. Jag gissar att många män ser kvinnor som ett hot. I valet av kolleger i styrelser och ledningsgrupper söker män naturligt likasinnade, det vill säga uteslutande andra män. Ett outtalat synsätt på kvinnors roll i affärslivet präglar debatten i medierna.
När jag startade mitt företag och skulle presentera mina tjänster för en grupp affärsmän, satt de med armarna i kors och frågade mig: "Lilla gumman, när kommer han som ska bygga detta bolag och som bestämmer?"

Detta är bara ett exempel på diskriminering från män som har förletts tro att kvinnor inte hör hemma i affärslivets toppskikt. Oavsett om det sker öppet eller dolt får inte särbehandling av kvinnor i affärslivet förekomma överhuvudtaget. Ska det verkligen krävas flera generationer innan vi mammor och kvinnor får kämpa på lika villkor i näringslivet? Om vi ska lyckas få en jämnare fördelning av framgångsrika kvinnor och män inom affärslivet måste såväl männen som kvinnorna ta ansvar.

Tyvärr märker jag att kvinnor
inte är lagspelare på samma sätt som män. Kanske väljer vi att stötta våra "bästisar", men sällan någon kvinna utanför den närmaste kretsen. Vi kan inte förvänta oss att männen ska rulla ut röda mattan för oss. Vi måste ta maktpositionerna på egna meriter. Bara då kommer männen att acceptera och respektera oss. Vi ska inte se våra systrar som konkurrenter till ett mycket begränsat antal toppositioner, utan i stället hjälpas åt att lyfta fram kvinnliga kolleger som förtjänar det.

Vi kvinnor tycks inte vara lika riskbenägna som män. Vi vill mestadels ha allt klart och genomtänkt in i minsta detalj innan vi vågar satsa - och då helst med både livrem och hängslen. Män, som har en idé, har ofta så starkt självförtroende att de bara kör på. De slänger sig in i riskprojekt med inställningen att problemen går att lösa under resans gång. Det är något vi tjejer kan lära oss av.

Men kvinnors rädsla för risker är delvis en generationsfråga. Själv har jag massor med starka och fantastiskt duktiga kvinnor i min omgivning som fått sin tåga redan i barndomen. Det är under de första åren i livet som vi skaffar oss våra starkaste värderingar som vi sedan bär med oss resten av livet. Som föräldrar behandlar vi våra flickor och pojkar olika, oftast omedvetet. Vi ska inte försöka ta ifrån våra barn deras könsidentiteter, men vi måste ge våra flickor större självförtroende och trygghet så de vågar satsa mer på sig själva.

Du som är kvinna och entreprenör måste kämpa så mycket hårdare än männen eftersom du har mycket emot dig redan från start. Banker beviljar inte lån lika enkelt till en kvinna som man, hyresvärden riskbedömer dig annorlunda, leverantörerna är inte lika flexibla etcetera. Du har en rejäl uppförsbacke som entreprenör just för att du är kvinna. De kvinnor som har lyckats med sitt entreprenörskap, och blivit rika på det har många gånger kämpat så mycket hårdare än män. Vi behöver också förebilder.

En mamma och affärskvinna
som verkligen lyckats är Margaret Whitman. Hon hoppade av ett mycket bra och högavlönat jobb för att gå till Ebay, som då var ett litet entreprenörsbolag med 30 anställda, och utvecklade det till ett världsbolag. Hon visar verkligen att det går att vinna om man vågar satsa och har klarat av att kombinera familjeliv med en karriär som gjort henne till dolllarmiljardär.
I dag är det Mors dag och den perfekta dagen för mammor att ta första steget.

GUNILLA VON PLATEN

Gunilla von Platen är trebarnsmamma, företagsledare och känd från SVT:s Draknästet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag