Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Varför ska vår skatt gå till Norges klimatomställning?

I år räknar regeringen med att över 1,2 miljarder kommer betalas ut i klimatbonus till nya miljöbilar. Efter ett år har var tredje ny elbil sålts vidare till Norge, skriver Johan Gustafsson. Foto: ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Johan Gustafsson är Slöseriombudsman på Skattebetalarnas förening.

Är det rimligt att svenska skattebetalare inte bara ska betala vår egen klimatomställning – utan också stå för den norska?

Nog borde det rika oljelandet kunna ta sin del av ansvaret för klimatet, skriver Slöseriombudsmannen Johan Gustafsson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | KLIMAT & MILJÖ. Svenska skattebetalare får ta notan för att Norge ska ställa om sin fordonsflotta till mer miljövänliga bilar. Förra året betalade staten ut över 100 miljoner i bidrag till elbilar som inom något år rullar i vårt västra grannland. I år ser notan ut att landa över 400 miljoner. Inget land kan lösa klimatfrågan på egen hand. Men att svenska skattebetalare ska betala för Norges klimatomställning riskerar bara att skada klimatarbetet här hemma.

Försäljningen av elbilar ökade med nästan 50 procent förra året. Men exporten av nästan nya, begagnade elbilar ökar ännu snabbare – med uppemot 70 procent visar en kartläggning från Trafikanalys. Problemet har varit känt länge och numera går var tredje elbil som säljs i Sverige på export till Norge inom ett år, enligt siffror som elbilsentusiasterna i Tesla Club Sweden tagit fram. Det betyder att var tredje krona av de närmare 300 miljoner som betalades ut i stöd till miljöbilar förra året gick till klimatomställning i Norge. 

Miljardnotan

Trots det har regeringen valt att skala upp stöden till miljöbilarna. Den första juli förra året infördes det nya bonus-malus systemet och i år räknar regeringen med att över 1,2 miljarder kommer betalas ut i klimatbonus till nya miljöbilar. Om ingenting drastiskt sker riskerar nästan en halv miljard att betalas ut i år till miljöbilar som inte stannar kvar i trafik i Sverige.

Skattebetalarnas pengar måste satsas där de gör störst nytta för klimatet. Nu slösas de bort på symboliska åtgärder som inte har någon större effekt.

För klimatet spelar det kanske ingen större roll om bilarna rullar i Sverige eller Norge. Men är det verkligen rimligt att svenska skattebetalare inte bara ska betala för vår egen klimatomställning utan också ta notan för den norska? Den norska exporten av olja och naturgas har gjort landet till ett av världens rikaste, nog kan Norge ta sin del av ansvaret för klimatet.

Riksrevisionen kritisk

Men den omfattande exporten av praktiskt taget nya subventionerade elbilar är långt ifrån det enda problemet med stödet till elbilar. Riksrevisionen visade i början av januari att det är betydligt dyrare än andra klimatåtgärder. I EU:s utsläppshandelssystem får man över 30 gånger större utsläppsminskning för pengarna än vad man får med elbilsstöden.

 

LÄS MER av Slöseriombudsmannen: 

• Gå inte på myten om att solelen är klimatvänlig 

• Så slarvade staten bort våra miljarder – och miljön

• Kommunens slöseri: Fler politiska tjänstemän än riksdagen

 

Men det är faktiskt värre än så. Det finns nämligen en inbyggd kostnadsexplosion i den nya fordonsbeskattningen. Regeringen hävdade när det infördes att systemet skulle vara självfinansierande. Bilar med höga utsläpp skulle finansiera bidragen till miljöbilarna. Men redan inom något år kommer skattebetalarna få skjuta till mer och mer pengar för att bonusen ska gå runt när fler och fler väljer elbil.

Orimligt att få 60 000 i bidrag

Mer än var tionde bil som säljs är i dag en elbil. Nästan alla tillverkare har nya modeller på väg ut på marknaden med längre räckvidd och lägre prislapp. Volkswagen släpper senare i år en elbil i Golfklassen för under 250 000 kronor och räknar med att lansera 27 nya elbilsmodeller inom tre år. Det kommer inte dröja länge innan elbilarna är billigare än fossildrivna bilar och helt tar över marknaden. Det är därför inte rimligt att den som köper en ny elbil får 60 000 i bidrag från skattebetalarna. Med dagens nybilsförsäljning innebär det att notan för elbilsbidragen inom några år riskerar att kosta över 20 miljarder – dubbelt så mycket som hela miljöbudgeten.

Pengar slösas på symboliska åtgärder

Det är hög tid att skrota stödet till miljöbilar. Inte bara för att bidraget är dåligt utformat och för att det medfört att svenska skattebetalare fått betala klimatomställningen i Norge. Utan kanske framför allt för att elbilarna inte hör framtiden till – de är redan här för att stanna. 

När klimatfrågan är så viktig måste skattebetalarnas pengar satsas där de gör störst nytta för klimatet. Nu slösas de bort på symboliska åtgärder som inte har någon större effekt. 

 

Av Johan Gustafsson

Slöseriombudsman, Skattebetalarnas förening

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!