Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vänstern har en blind fläck i sin nutida syn på skolan

Överskottet går nästan helt tillbaka till verksamheten. De senaste fem åren har investeringar i skolorna och buffertar för framtiden uppgått till 673 miljoner kronor, skriver Barbara Bergström.
Foto: MAGNUS HALLGREN/TT
Internationella engelska skolans (IES) grundare Barbara Bergström.
Foto: MAJA SUSLIN/TT

Mitt personliga ”brott”, i den socialistiska vänsterns ögon, är att jag som lärare i kommunal skola såg vad som var fel och framgångsrikt startade en egen skola med andra idéer. I den skolan går nu ca 30 000 elever i Sverige. 

För det behöver jag inte be om ursäkt, skriver Internationella engelska skolans grundare Barbara Bergström.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Kalle Sundin, ledarskribent på Aftonbladet med mera, höjer tonläget om möjligt ytterligare (16/2) i sin iver att komma åt mig som person. Jag svarade (10/2) på hans påstående att Internationella Engelska Skolan (IES) skulle ha mest ”lätta” elever och bidra till segregation. Våra skolors rykte för att upprätthålla ordning i lärmiljön gör att familjer med barn som mobbats eller inte fungerat i stökiga skolor ofta söker sig till oss. Vi vet av föräldraenkäter att behovet av lugn i skolan är det främsta skälet till att så många väljer IES, nu med långt över 200 000 registreringar i kön.

Var är vänsterns självkritik?

Detta förhållande borde föranleda viss självkritik från vänstern kring hur skolan fungerar i kommunal regi. LO drev en sådan seriös skoldiskussion när Gudmund Larsson var dess skoltalesman. 2001 gav Metall, med den kloke utredningschefen Ola Asplund, ut en bok som betonade behovet av ordning i skolan, särskilt för arbetarnas barn. Numera kommer bara skäll från vänster på oss som försöker tillhandahålla alternativ för ofta förtvivlade föräldrar.

Kalle Sundin från tankesmedjan Katalys menar att IES bidrar till segregation.
Foto: Eva Lindblad/1001bild

Sundin har fått så mycket om bakfoten. IES går inte med överskott för att vi skulle skära ner på stödresurser. Våra skolor (42 grundskolor, inte 29) har en stor organisation för elevvård. Skälet till att ekonomin är stark är att vi kan fylla klasser. Det beror i sin tur på rykte hos föräldrar för god kvalitet.

Nästan allt överskott återinvesteras

Överskott går nästan helt tillbaka till verksamheten. De senaste fem åren har investeringar i skolorna och buffertar för framtiden uppgått till 673 miljoner kronor, bolagsskatt till staten betalats med 205 miljoner. Utdelningen under dessa fem år, en ränta på ägarnas insatta kapital, har varit betydligt lägre, 0,76 procent av omsättningen. 

När jag, med ålderns rätt, sålde majoriteten 2012 och när ett nytt ägarskifte skedde 2020 kom betalningen inte från skolorna. Köparna betalade, därför att de trodde på verksamhetens goda framtid. En jämförelse: Om Schibstedt skulle köpa Expressen från Bonniers för en miljard kronor, vore det Schibstedt som betalade, inte Expressens verksamhet. De som kallas ”riskkapitalister” är i huvudsak pensionsfonder.

De dryga 13 procent av ägandet som vi har kvar ligger helt och hållet i en amerikansk allmännyttig stiftelse, The Hans and Barbara Bergstrom Foundation, med uppgift att stödja projekt för upplysning, forskning och utbildning i Sverige. I vår arvsplanering går också nästan allt till denna stiftelse, som gör mycket gott.

41 procent har utländsk bakgrund

I den mest gedigna studie som finns visar professor Peter Hedström att den etniska skolsegregationen skulle ha varit högre än i dag om barn varit tvingade att gå i kommunala skolor i sitt närområde. IES-skolorna ligger oftast i förortsområden. 41 procent av våra elever har utländsk bakgrund, mot 26 procent i snitt för skolor i Sverige. Inget belägg finns för att köreglerna gjort någon skillnad i social sammansättning.

Vänstern driver numera tesen att alla problem i skolor beror på att dåliga skolor har fel elever, inte alls på hur skolorna leds och sköts. Det är denna blinda fläck som gör att man förnekar att IES skulle göra något bra, som andra kan lära av. 

Jag tänker inte be om ursäkt

Vänstern är också emot rätten att starta företag på yrkesområden där kvinnor dominerar, en rätt som Centern företrätt med kraft under Maud Olofsson och Annie Lööf. Argumentet att det inte ska få finnas företag på områden som skattefinansieras är ohållbart, vid minsta eftertanke (vaccinet!).

Mitt personliga ”brott”, i den socialistiska vänsterns ögon, är att jag som lärare i kommunal skola såg vad som var fel och framgångsrikt startade en egen skola med andra idéer. I den skolan går nu ca 30 000 elever i Sverige. För det behöver jag inte be om ursäkt.


Av Barbara Bergström

Grundare av Internationella engelska skolan