Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vansinne att Kina obehindrat kan köpa upp svenska företag

Kinas investeringar i företag och infrastruktur i Sverige är en av de största säkerhetspolitiska riskerna som finns, skriver Fredrick Federley.
Fredrick Federley (C), EU-paparlamentariker och ledamot i parlamentets delegation till Kina.Foto: Fredrik Wennerlund

Den svenska regeringens flathet mot Kinas strategiska uppköpspolitik är oroande och kan få allvarliga konsekvenser, skriver Fredrick Federley (C).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I Expressen kunde vi i måndags läsa hur Kinesiska ägare förvärvat flera svenska företag. Kinesiska bolagsförvärv i Sverige har ökat kraftigt sedan 2014. 51 svenska företag, som ligger i framkant inom sina områden, har nu fått ett kinesiskt majoritetsägande. Utöver dessa finns ytterligare 14 företag där kinesiska intressenter äger en betydande minoritet.

I grund och botten är det inget generellt problem med utländska eller kinesiska investerare eller ägare i svenska företag. Vi lever i en global värld där ökad internationell handel och internationellt utbyte är en styrka för Sverige; för jobben och för ekonomin. 

Var inte naiva

Men det kan finnas risker med internationella uppköp. Den kinesiska staten är inte vilken investerare som helst. Sedan införandet av den nya kinesiska underrättelselagen 2017, måste alla kinesiska medborgare, organisationer och företag i och utanför Kina samarbeta med kinesiska regeringen och ge stöd till dess underrättelsearbete. 

Regeringen har gjort alldeles för lite, och har alldeles för sent insett vilka långtgående säkerhetspolitiska konsekvenser Kinas agerande har för Sverige.

Därför kan landets investeringar bli ett allvarligt problem ifall vi i Sverige är naiva, inte har gjort en tillräckligt djup analys om uppköpet eller om köparna genom förvärvet får tillgång till väsentlig data rörande enskilda personer eller väsentlig infrastruktur. 

När huvuddelen av de företag Kina strategiskt siktar in sig på är verksamma i telenätet och infrastrukturen så är det dock direkt farligt. Bolagen är samhällskritiska, och säkerhetsintrång eller manipulation kan få mycket allvarliga konsekvenser.

Kommunistkina är ett säkerhetshot

Vi måste våga tala klartext, kommunistiska Kina är ett av de allvarligaste säkerhetshoten mot Sverige och Europa i dag. Kina lägger locket på om coronavirusets spridning, fängslar demokratikämpar i Hongkong, låser in författare som Gui Minhai - och inrättar fångläger, eller rättare sagt tortyrläger, för de muslimska uigurerna. Det här är bara ett axplock från övergreppen som fortsätter att begås, dagligen.

Det är helt enkelt hål-i-huvudet att frågan om kinesiska investeringar inte tas på större allvar av den svenska regeringen. Den svenska regeringen har gjort alldeles för lite, och har alldeles för sent insett vilka långgående säkerhetspolitiska konsekvenser Kinas agerande har för Sverige. Man har helt enkelt varit för blåögda.

Sårbara företag under pandemin

Den här oroande utvecklingen riskerar dessutom att bli ännu mer tydlig under den pågående pandemin. Många företag har ekonomiska bekymmer och företag som blöder resurser är lättare att köpa upp av ett land som Kina, med strategiska ambitioner.

Vi måste nu snabba på arbetet med att införa ett svenskt system för granskning av utländska investeringar som kan innebära potentiella säkerhetshot. Först då kan vi koordinera oss med övriga EU som har dragit i gång ett arbete för att möjliggöra granskningar av utländska investeringar i europeiska företag för att i vissa fall kunna stoppa uppköp om de bryter mot säkerhetspolitiska intressen. Först då kan vi motverka kinesiska påverkansoperationer och strategiska uppköp av svenska och europeiska företag.

Agera nu

Kinas investeringar i företag och infrastruktur i Sverige är en av de största säkerhetspolitiska riskerna som finns, som regeringen måste ta på allvar. Att vi stillsamt sitter och tittar på när strategiskt viktiga företag köps upp av kinesiska staten är inte ett alternativ.

 

Av Fredrick Federley (C) 

Europaparlamentariker och ledamot i Europaparlamentets delegation till Kina