Klimatforskarna säger att klimathotet kräver åtgärder de närmaste åren. Därför måste riksdagsvalet bli ett miljöval, skriver Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin. Foto: Sara Strandlund
Klimatforskarna säger att klimathotet kräver åtgärder de närmaste åren. Därför måste riksdagsvalet bli ett miljöval, skriver Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.  Foto: Sara Strandlund

Vägvalet kan kosta Reinfeldt makten

Publicerad

Vi är den första generationen som vet vilken fråga våra barn kommer ställa oss.

En dag kommer de se oss i ögonen och fråga:

"Ni visste ju vad som höll på att hända, ni fick forskningsrapporterna om klimathotet, ni måste ha märkt hur vädret förändrades och naturkatastroferna blev fler, ni såg torkan, människorna på flykt, krigen om resurserna - så, vad gjorde ni?"

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

När Fredrik Reinfeldt i går höll sitt sista stora tal före riksdagsvalet gjorde han ett vägval. Reinfeldt kunde valt att gå till val på en politik som har ett svar till våra barn. Men han valde i stället att inte nämna klimat- och miljöfrågorna en enda gång under sitt 35 minuter långa tal.

På samma sätt prioriterade Moderaterna bort miljön i EU-valet. Moderaternas partisekreterare Kent Perssons sa dagen efter EU-valet att de valde att "prata om de stora och viktiga frågorna" i stället för miljö och jämställdhet.

Denna föraktfulla blunder mot alla som röstade för miljön och för jämställdhet är redan en klassiker.

Denna prioritering straffade Moderaterna i EU-valet. Väljarna tyckte miljön var en av de viktigaste frågorna när de gick och röstade, och för första gången i ett allmänt val sedan 1976 puttades Moderaterna ner på en bronsplats. Miljöpartiet gick om.

Strax efter EU-valet såg det ut som att väljarnas krav på en bättre miljöpolitik hade nått fram till Reinfeldt. För när Åsa Romson och jag i Almedalen presenterade vår politik för att rädda Östersjön så kallade alliansens oroliga partiledare till pressträff samtidigt. Deras utspel? Satsningar på tåg och klimatsmart infrastruktur.

I åtta år har alliansen motarbetat en utveckling av järnvägen. Björklund, Reinfeldt och Borg har alla dömt ut riktigt snabba tåg som "science fiction", "robust olönsamt" och "oförsvarbart". Anders Borg har till och med gjort klart att han tycker satsningar på motorväg är "fyra-fem gånger viktigare än i järnväg".

Men med åtta veckor kvar till valet gjorde de plötsligt helt om och bekräftade att Sverige behöver en utveckling av järnvägen.

Och jag applåderade. Just den politik som alliansen har stoppat i åtta år och kritiserat Miljöpartiet för passade tydligen nu som ett valutspel. Så när Reinfeldt sommartalade i går förväntade jag mig att han faktiskt skulle prata om miljön och om klimathotet. Men inte ett ord.

Sverige förtjänar fler miljöpartier än ett. Vi behöver en valrörelse där luften plockas ur de valutspel som är tomma och en debatt som granskar vad partierna egentligen står i miljöfrågorna.

Klimatforskarna säger att klimathotet kräver åtgärder de närmaste åren. Men alliansens löften om järnvägsbyggen ligger tio till tjugo år fram i tiden. Om Sverige ska ta klimatansvar måste även riksdagsvalet bli ett miljöval.

Bara i Stockholm lägger Moderaterna 24 miljoner kronor på negativt kampanjande mot oppositionen (vilket är mer än Miljöpartiets nationella valbudget), i stället för att tala om sin politik. Det duger inte att ägna mer tid åt att kritisera Miljöpartiet än åt att säga vad man själva vill göra åt miljöproblemen.

För Reinfeldt, vad än dina strateger säger åt dig: De flesta människor tycker trots allt miljöförstöringen är ett större problem än Miljöpartiets framgångar.

Miljöpartiet har uppgiften att visa att miljöfrågorna är lika viktiga i riksdagsvalet som de var i EU-valet. Nästa år hålls det avgörande klimattoppmötet i Paris. Riksdagsvalet är därför en omröstning om vilken miljöminister Sverige ska skicka till det kanske viktigaste politiska mötet under vår livstid. Och om vad den miljöministern ska kunna säga.

Det kokar ner till praktiska frågor:

Ska Sverige fortsatt låta statliga Vattenfall öppna nya kolgruvor i Europa, eller ska Vattenfall användas för att bygga förnybar energi här hemma? Nuonköpet, den sämsta investeringen staten Sverige gjort sedan regalskeppet Vasa, var ett svek mot svenska skattebetalare och ett enormt svek mot våra barn. Vattenfall släpper i dag ut mer växthusgaser än hela Sverige som land. Vår största tillgång ska inte användas för fossil energi och kärnkraft.

Ska Sverige de kommande åren investera i motorväg och flyg eller kollektivtrafik och bostäder?

Byggs Förbifart Stockholm blir det en av de dyraste motorvägarna i världen. Pengarna behövs i stället till tunnelbana och kollektivtrafik.

Mitt i Stockholm tornar Bromma flygplats upp sig som en påminnelse om en tid då det var modernt att flyga mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt går tusentals studenter bostadslösa. Det är klart att det är bättre att flytta flygtrafiken till Arlanda och använda marken i Bromma till bostäder.

Ska vi köpa maten till skolor och äldreboenden från djurindustrier där djuren behandlas illa, pumpas med antibiotika och fraktas i lastbil över halva kontinenten - eller ska vi köpa den från svenska och ekologiska bönder?

Svaren på de frågorna avgörs om fyra veckor i valen till riksdag och regering, region och kommun.

Därför ska supervalåret bli miljövalsåret.

 

Gustav Fridolin

 

Gustav Fridolin är Miljöpartiets språkrör tillsammans med Åsa Romson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag