Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vad vet Grön ungdom om en norrlännings bilbehov?

Det finns goda skäl att anta att familjer i Norrbotten vet bäst själva vilken bil de behöver, skriver Charlie Magnusson.
Foto: Shutterstock
Charlie Magnusson, Motorbranschens riksförbund.

Grön Ungdom skriver med nedsättande ton om hur familjer rullar omkring i sina villaförorter i fyrhjulsdrivna monster. Men det som kallas monster kallar ägarna trafiksäkra och funktionella fordon. En stor majoritet av svenska folket vill bo i villa och ha en rymlig bil, skriver Charlie Magnusson, MRF.


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Artikeln innehåller allvarliga faktafel. Det hävdas helt felaktigt att utsläppen inte minskat. Koldioxidutsläppen från bilismen är ca 20 procent lägre än för tio år sedan trots att många fler hushåll fått möjlighet att skaffa bil under perioden och trafikarbetet ökat. Nysålda bilar i Sverige har i dag dessutom lägre utsläpp en genomsnittet i EU, vilket inte heller skribenten verkar känna till.

Politisk klåfingrighet

Själva kärnan i artikeln verkar vara att bilar borde beskattas efter sin vikt. Idag beskattas bilar efter utsläppen, vilket har ett starkt stöd i forskningen som det effektivaste sättet. Både drivmedelsskatten och fordonsskatten (bonus-malus) är höga i internationell jämförelse. Det vore mycket olämpligt om politiken förutom utsläppen ska bestämma vilken typ av fordon som passar bäst för olika hushållstyper i olika delar av landet. 

Lovisa Berglund från Grön ungdom vill se rejält höjd skatt på suvar.

Grön Ungdom verkar anse att oavsett utsläpp ska en bil vara tvåhjulsdriven med låg markfrigång. En mycket stor grupp hushåll anser att det som passar dem bäst är en rymlig bil med hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Ett stort utbud av elektrifierade sådana lanseras nu på marknaden. Det finns goda skäl att anta att familjer i Norrbotten vet bäst själva vilken bil de behöver och att extra skatter på deras val är olämpliga.

Inte ett ord om fördelarna

Det är märkligt att artikelförfattaren inte med ett ord berör de fördelar som gör att konsumenterna väljer dessa bilar utan bara utgår från att det är av irrationella statusskäl. Den marknadsekonomiska lösningen innebär att konsumenterna kan välja från ett stort och varierat utbud medan politiken styr genom vetenskapligt motiverade skatter på t ex koldioxidutsläpp. 

Den metoden har visat sig ge överlägsen välfärd jämfört med den planekonomiska modell Grön Ungdom synes förespråka.


Av Charlie Magnusson

Motorbranschens riksförbund

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.