Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Uberpop blev ett offer för svensk absurditet

André Frisk.Foto: Tomas Nihlen/Tomlin Studios
Foto: Shutterstock

Det är fritt fram att skjutsa sina barn, men så fort du ska köra en främling mot betalning krävs taxilegitimationen.

Uberpop tvingas nu lägga ner sin verksamhet i Sverige, eftersom våra politiker inte förstår att marknaden förändras, skriver André Frisk.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Den 18 maj kommer den sista Uberpop-bilen att rulla i Sverige. Uberpop är en samåkningstjänst där en privatbilist kan plocka upp någon i sin bil och mot betalning skjutsa denna. Vanliga människor som frivilligt kommer överens helt enkelt.

Jag har åkt mycket Uberpop och har träffat många människor, med olika bakgrund och olika livsöden. Jag kommer ihåg Abas från Afghanistan. Jag åkte med honom två gånger under kort tid. Vi pratade om livet, kärlek, om hans flytt och livet i Sverige. Han hade inte lärt sig svenska via SFI, utan via svenskar som åkte Uber.

Jag kommer ihåg John. John var från USA, men hade som ung pluggat i Sverige. Vi pratade om Reagan och sjöng snapsvisor som han kom ihåg från sin tid här.

Jag kommer ihåg Abdullah från Irak. Han hade inte kunnat få ett jobb i Sverige, och för en ung och driven kille var det tungt. Han körde Uberpop och kunde leva någorlunda på det.

Det rör sig som sagt om många människor, där ett stort antal tidigare haft svårt att få ett jobb eller haft svårt att komma in i det svenska samhället, som nu helt plötsligt fick en möjlighet till detta. Vi står inför en av våra största integrationsutmaningar någonsin, och nu stängs ytterligare en dörr.

 

Att Uber tvingas stänga ner Uberpop gör också att säkerheten på marknaden minskar, då svarttaxin återigen kommer få fler kunder. Uberpop har säkra betalningar, man kan se vem man åker med och det finns ett betygsystem som inte bara gör att dåliga förare och kunder straffas ut, utan att man också får incitament att behandla varandra väl. Svarttaxi saknar allt detta.

Uber och Uberpop är även väldigt representativa för den nya ekonomin som växer fram, som skakar gamla strukturer i grunden. En ekonomi som bryr sig väldigt lite om vilka skadliga regleringar som lagts på en marknad, utan mest bryr sig om bäst produkt till bäst pris. När den gamla taximarknaden tänker att en förare behöver köpa in en speciell bil, skaffa en speciell legitimation och sen ha en central där människor kan ringa in för att boka tid, så tänker den nya marknaden att allt som behövs är en bil och en app.

Skråväsendet upphörde 1846, men uppenbarligen lever uppfattningar om att en marknad fungerar bättre med massa regleringar kvar. Att det krävs en taxilegitimation för att få skjutsa någon är ganska absurt, då det är fritt fram att skjutsa till exempel sina barn bara man har körkort, men direkt det är en främling och pengar inblandat måste en legitimation finnas. Att taxilegitimationen helt har spelat ut sin roll är nog uppenbart för de flesta, men frågan om skatterna kvarstår då.

 

Att vissa Uberpop-chaufförer inte betalar skatt är självklart problematiskt, men det är inte Ubers fel om deras förare inte betalar skatt. Förarna ska rimligtvis ha F-skattsedel och inte ses som anställda, vilket gör att plattformen inte kan hållas ansvariga för hur deras användares skatteupplägg ser ut. Vi blir inte arga på Tradera eller Blocket om deras kunder inte följer skatteregler.

Vi kan inte låta taxiförbundet skrämma oss till att tro att Sverige kommer ta skada av Uber och Uberpop. Skräckpropagandan från taxiförbundet har haglat, kanske främst från Claudio Skubla som i en artikel i SvD bland annat skrev att ”Uber Pop hotar välfärdsstaten”.

Sverige behöver fler avregleringar och i en innovationsdriven ekonomi har vi inte råd att stå och trampa i samma gamla spår. Sveriges politiker måste förstå att marknaden har utvecklats och att reglerna måste förändras.

Uber, Spotify och många andra företag både berättar och visar nu vad det är som är fel med Sverige. Jag hoppas våra politiker lyssnar.

 

André Frisk

Viceordförande Fria moderata studentförbundet