Kristoffer Tamsons (M).Kristoffer Tamsons (M).
Kristoffer Tamsons (M).
Civilminister Ardalan Shekarabi (S). Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSENCivilminister Ardalan Shekarabi (S). Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Civilminister Ardalan Shekarabi (S).  Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Tiggande kvinna. Foto: Colourbox.Tiggande kvinna. Foto: Colourbox.
Tiggande kvinna.  Foto: Colourbox.

Tunnelbanan är ingen alternativ socialtjänst

Publicerad

Kollektivtrafiken kan inte längre ta ansvar som en alternativ socialtjänst som ansvarar för uppehälle, bostad och fritidsgård för fattiga och utslagna människor, skriver trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

På torsdagen öppnade civilminister Ardalan Shekarabi upp för en översyn av lagstiftningen i Sverige, i syfte att begränsa eller förbjuda tiggeri.

Det faller på ansvarstagande politiker att se samhällsproblemen som de är och föreslå åtgärder och reformer för att stävja dem.  

Det är utifrån detta öppnande dags att göra tunnelbanan i Stockholm till ett försöksområde för regeringens påtänkta tiggeriförbud. Vi står redan och stampar i väntan på att få samarbeta med berörda myndigheter i denna fråga.

I våras föreslog jag förstärkta åtgärder för att öka tryggheten i kollektivtrafiken. Det gjorde jag i ljuset av de varningssignaler som kom från resenärer. Antalet inringningar till SL:s trygghetscentral som rörde tiggeri och upplevt ofredande har ökat med 435 procent sedan 2011. När det gäller olovlig försäljning i kollektivtrafiken har en dramatisk ökning skett på bara tre år: 712 procent. Det är sedan en tid inte längre tillåtet att i Stockholms kollektivtrafik ligga eller sitta på golvet, sälja eller dela ut skrifter innanför SL:s spärrlinje med mindre än att tillstånd för detta har givits eller framföra musik utan SL:s skriftliga tillstånd.


LÄS MER: Hjälp tiggarna på plats i deras hemländer

 

Kollektivtrafiken kan inte längre ta ansvar som en alternativ socialtjänst som ansvarar för uppehälle, bostad och fritidsgård för fattiga och utslagna människor.

Kollektivtrafiken ska finnas till för betalande resenärer och inte fungera som plattform för de utsatta människor som lever på samhällets skuggsida. Denna nya fattigdom, med symboler som handskrivna skyltar och pappmuggar, måste ytterst mötas av regeringen och inte av resenärerna i kollektivtrafiken.

Människor som tigger behöver hjälp till egen försörjning och egen bostad. I förekommande fall behöver de vård och omsorg, inte ett uppehälle i tunnelbanan. Därför bör det heller inte vara tillåtet att tigga i kollektivtrafiken.

Lagen medger inte för SL eller Stockholms läns landsting att förbjuda tiggeriet i sin helhet, och i vårt arbete för att öka tryggheten och motverka störningar av ordningen har vi i dag använt nästan alla verktyg som vår gällande lagstiftning och våra regler medger.

 

LÄS MER: Bekämpa fattigdomen – inte tiggarna

 

Regeringen har till synes nu insett behovet av åtgärder inom området. Under lång tid har lokalpolitiker, civilsamhälle och medborgare lämnats ensamma i arbetet med att hjälpa och stötta de fattiga människor som tigger.

Därför välkomnar jag nu att civilminister Shekarabi öppnar upp för ett förbud av tiggeri, och jag vill särskilt inbjuda honom till att använda kollektivtrafiken och tunnelbanan i Stockholm som ett första försöksområde. Låt inte detta bli ytterligare en i raden av utredningar som aldrig blir till verklighet. Vi står redo att möta detta samhällsproblem redan i dag.

 

Kristoffer Tamsons

Trafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag