Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Elcyklar subventioneras knappast för miljönyttan

Erika Sörengård är partiordförande för Landsbygdspartiet oberoende.
Naturligtvis är subventionen på elcyklar något regeringen enbart gör för att tillfredsställa sina väljare, skriver debattören. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Vad säger att elcyklar leder till att bilåkare lämnar bilen hemma?

Och om resultatet av subventionerna blir att ”vanliga” cyklister köper elcykel – hur stor är miljönyttan då? undrar Erika Sörengård, partiordförande Landsbygdspartiet oberoende.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | ELCYKLAR. En ”alternativ sanning” behöver inte vara sann, men förpackat med lämpliga argument och expertutlåtanden uppfattas budskapet som det rätta.

Miljörörelsen är enligt mig bra på alternativa sanningar.

Jag har tidigare pekat på att elbilsägarna inte betalar någon vägskatt då bilarna subventioneras på olika sätt eftersom de är så miljövänliga. Men det finns forskare som menar att tar man hänsyn till miljöbelastning vid batteritillverkning, elproduktion, bilens förväntade livslängd och så vidare är inte sanningen om elbilarnas miljövinst lika självklar längre.

 

LÄS MER: Elbilsägaren skickar sin springnota till glesbygden 

 

Det får mig att tänka på elcyklar. Jag har inget emot elcyklar – de är trevliga att susa fram på. Men är de så miljövänliga att de förtjänar att få inköpspriset subventionerat av staten med 25 procent? 

Miljöbelastningen vid batteritillverkning

Finns det några bakgrundsundersökningar som visar att de vanliga bilåkarna kommer lämna bilen och börja köra elcykel till jobbet och butiken? Är individuell elcykling mer miljövänligt än kollektivt åkande i buss och tunnelbana? Och om resultatet av subventioneringen blir att alla ”vanliga” cyklister köper elcykel – hur stor miljönytta har man då fått? 

Det handlar inte bara om ökad elförbrukning utan även här om miljöbelastningen vid batteritillverkning och återvinning. Finns det någon som tror att elcyklarna kommer att få lika lång livslängd som de traditionella cyklarna? Upp med handen!

Det vore också bättre för folkhälsan

Om man verkligen bryr sig om miljön, och jämför med bonus malus-systemet på bilar, borde väl inköp av vanliga cyklar subventioneras med 50 procent? Vore inte det också bättre för folkhälsan? När elcykeln nu håller på att bli en statuspryl är det lätt att misstänka att de som blir omkörda av en lättrampande hurtfrisk stålfarfar också börjar fundera på att köpa elcykel.

Naturligtvis är detta en subvention som regeringen enbart gör för att tillfredsställa sina väljare. Miljöpartiet kan peka på ännu en framgång. Sossarna kan visa på att man gör något för ”vanligt folk”. Man skulle på samma tema kunna locka M-väljare genom att lova 25 procents rabatt på inköp av segelbåtar. Men det skulle nog bli alltför magstarkt för den vanlige S-väljaren, eftersom sponsringen skulle handla om flera hundratusen kronor per båt.

 

LÄS MER: Miljöpartiet: Då stoppar vi försäljningen av bensin och diesel 

 

Skillnaden i transportbehov

Jag vore inte ordförande i Landsbygdspartiet oberoende om jag inte påpekade att skillnaden i transportbehov mellan stad och land också är stort. Därför lär elcykeln aldrig bli någon stor försäljningssuccé på landsbygden – inte elbilen heller. Avstånden är för stora och transportbehoven annorlunda. Subventionerna kommer således att huvudsakligen gå till den urbana människan.

Många på landsbygden kör en gammal bil för att inköpspriset bättre passar plånboken. Att inte ha en ny bil, som man måste vara rädd om, kan också vara en fördel när man kör på dåliga vägar eller ska transportera motorsåg, cementsäckar eller djurfoder i kofferten. Eller kör sten på flaket som Isabella Lövins man. För många är bilen också en nödvändighet för att bedriva en viss verksamhet eller överhuvudtaget leva där man bor.

En gammal Mercedes

Jag har en partimedlem som kör en 20 år gammal Mercedes. Men han har tagit till sig av miljörörelsens sätt att argumentera. Förra året tänkte han åka till Australien med familjen, men som miljökompensation åkte han bara till Danmark. Nästa år skall han inte åka till Sydamerika. Så nu kan han köra bilen med gott samvete. Smart va?

 

Av Erika Sörengård

Partiordförande Landsbygdspartiet oberoende

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!