Att ringa till kundtjänst får man inte mycket för. Alla skyller på alla, skriver tågpendlaren Anton Petersen. Foto: CSABA BENE PERLENBERGAtt ringa till kundtjänst får man inte mycket för. Alla skyller på alla, skriver tågpendlaren Anton Petersen. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Att ringa till kundtjänst får man inte mycket för. Alla skyller på alla, skriver tågpendlaren Anton Petersen. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Låt de senaste årens haveri i tågtrafiken bli till en valfråga, skriver Anton Petersen. Foto: PRIVATLåt de senaste årens haveri i tågtrafiken bli till en valfråga, skriver Anton Petersen. Foto: PRIVAT
Låt de senaste årens haveri i tågtrafiken bli till en valfråga, skriver Anton Petersen. Foto: PRIVAT

Tågtrafiken har blivit ett skämt

Publicerad

Tågpendlaren Anton Petersen har fått nog av dagliga förseningar och usel ersättning: 

"Det är som att politikerna har gett upp. Det är inget annat än en förolämpning." 

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

”Tåget från Malmö till Helsingborg med avgångstid 07.40 har fått en försenad avgångstid. Ny tid är 08.03. Anledningen är signalfel.”

Låter det bekant? Det tycker jag också. Men som pendlare inom kollektivtrafiken de senaste åren har jag dessvärre tvingats vänja mig.

 

LÄS MER: SJ-tåg körde fel: "Det ska inte hända"

 

Det som slutligen ändå fick bägaren att rinna över för mig och skriva denna text var en incident i Småland när jag var uppe och besökte mitt föräldrahem. Fordonsfel på sträckan mellan Kalmar och Växjö. Oförutsedda saker kan inträffa på ett tåg som får det att stanna, det förstår jag. Men saken är den att det inte var på mitt tåg det skedde utan ett annat tåg. Tåget som jag åkte med blev i stället stående vid stationen i Emmaboda.

 I stunden fick jag en önskebild i huvudet av hur ersättningsbussar snabbt skulle komma till undsättning där vid stationen och lösa det hela. Men det var som sagt bara en önskebild. Beredskapen fanns inte. Tåget blev stående i två timmar. Inte en enda ersättningsbuss anlände under denna tid.

 

LÄS MER: 212 passagerare evakuerade från tåg

 

För en tid sedan skämtades det i SVT-programmet Robins om hur SJ rapporterade kring ett dataintrång först året efter att man hade fått kännedom om det. "Vi hade tänkt meddela det, men vi sköt upp det tio minuter i taget" löd skämtet som en blinkning till de förrädiska tidsangivelseskyltarna som vi pendlare tyvärr har blivit alltför bekanta med på perrongen.

Nu skrattar vi åt eländet

Och det är så här det har blivit. Tågtrafiken har blivit ett skämt, ett åtlöje. Det är som att vi har gett upp och skrattar åt det i stället. Bilåkandet kan inte få bättre reklam.

Beredskapen fanns inte. Tåget blev stående i två timmar. Inte en enda ersättningsbuss anlände under denna tid.

I tv står politikerna och debatterar huruvida man antingen ska satsa på miljöbilspremier eller på höjd skatt på övriga bilar. Borde inte första prioritet vara att säkra upp med en pålitlig kollektivtrafik? Det är som att politikerna också har gett upp.

Förseningsersättningarna är också under all kritik. För någon vecka sedan blev jag försenad omkring en halvtimme flera dagar i rad. Mödosamma dagar där jag måste ringa till mitt jobb, via telefon ändra om i mitt schema, och slutligen också jobba över för att få det att fungera. Min ersättning från Skånetrafiken vid ett sådant tillfälle? Någonstans i spannet 5–18 kronor. Det är inget annat än en förolämpning!

Att ringa till kundtjänst får man inte mycket för heller. Alla skyller på alla – och allra värst är det när jag åker till mitt föräldrahem i Småland. Då passerar jag tre län, och därmed också tre olika länstrafiker som alla bara ansvarar för sin respektive sträcka. Ett samtal med kundtjänst under sådana omständigheter nöter till slut ned en. I ren desperation har jag flera gånger mejlat till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Om han har bemödat sig att svara? Icke.

Samtidigt har vi en opposition där den högste ledaren Ulf Kristersson hellre åker taxi än buss några hundra meter. För skattebetalarnas pengar dessutom, vilket sticker extra i ögonen. Vad säger egentligen det om dennes inställning till kollektivtrafik?

Alternativet är inte miljövänligt

Tågproblemen har varat så länge nu att jag faktiskt minns hur jag mejlade en minister redan under den förra mandatperioden. Då fick jag svaret att vända min besvikelse mot trafikbolagen. Men det är ju inte direkt så att man känner att man har massvis med alternativ när man står där på perrongen och känner sig hjälplös. Det är ju bil som sagt i så fall. Men är det verkligen så politikerna vill ha det? Hur miljövänligt är det?

Nej, det här måste lösas ovanifrån. Politikerna måste ställa hårdare krav på att få kollektivtrafiken att fungera och kännas pålitlig igen. Låt de senaste årens haveri i tågtrafiken bli till en valfråga.

 

Av Anton Petersen

Tågpendlare

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag