Journalisten Staffan Dopping ger beröm åt årets valbevakning. Han skriver bland annat: "Slutdebatten i fredags finns ingen officiell siffra på än, men jag bedömer närmare två miljoner. Programmet var för övrigt en fröjd för ögat, med sina varma färger, djärva bildvinklar och sällsamma djupkänsla". Foto: Sven Lindwall
Journalisten Staffan Dopping ger beröm åt årets valbevakning. Han skriver bland annat: "Slutdebatten i fredags finns ingen officiell siffra på än, men jag bedömer närmare två miljoner. Programmet var för övrigt en fröjd för ögat, med sina varma färger, djärva bildvinklar och sällsamma djupkänsla". Foto: Sven Lindwall

Tacos i tv-soffan lyfter demokratin

Publicerad
Uppdaterad
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
Limousintrafiken till SVT och TV4-huset måste ha varit rekordtät i årets valrörelse. Partiledarna och företrädarna snäppet under dem har den här gången spelat med i tv-kanalernas dramaformat i en aldrig tidigare skådad utsträckning.
Valprogrammen har i år haft en estetik som för tankarna till Melodifestivalen och Idol, och nog finns det risker med den glamourösa inramningen och det uppskruvade tempot. Men på det stora hela är ändå väljarna att gratulera.
Man kan inte få allt här i världen. Om jag fick allt jag ville under valrörelsen så skulle alla medier hårdfokusera på portalparagrafen i alla pressutredningar. Som talar om att "informera så att medborgarna självständigt kan ta ställning i samhällsfrågor". Där är vi vanligen inte.

Ändå känner jag glädje
över det samlade utbudet av valbevakning och valstimulans som sköljt över oss inför dagens riksdagsval. Jag tänker särskilt på SVT, TV4 och Sveriges Radio, även om alla stora mediehus har satsat rejält på valet inkluderande valkompasser, partitester och pejlingar. Och den enorma mängden opinionsmätningar är jag inte bekymrad över, däremot vissa redaktioners ovilja att referera resultaten rätt upp och ner.

Årets valrörelse måste vara den mest medialiserade i Sveriges politiska historia. I tv-huset på Gärdet i Stockholm tycks partiledarna stundtals ha bosatt sig. Inte nog med att de grillades i 60 minuter på bästa sändningstid, sedan var det pressfotokaos, webbintervjuer och chattande med tittarna. Morgonen därpå var samma partiledare nyponrosig gäst i Go'morron Sverige för att konversera med presumtiva väljare via telefon.

Gick det hem då? Ja, SVT:s Utfrågningen har i allmänhet haft mellan 800 000 och miljonen tittare. Fyrans kvartettutfrågningar hade strax under 700 000. SVT:s Duellen med de två statsministerkandidaterna för en vecka sedan sågs av 1,4 miljoner. Lägg till detta alla som följt debatter och kommentarer på Svtplay, valprogram som enbart sänts på svt.se och aktiviteter på Facebook och Twitter.

Slutdebatten i fredags
finns ingen officiell siffra på än, men jag bedömer närmare två miljoner. Programmet var för övrigt en fröjd för ögat, med sina varma färger, djärva bildvinklar och sällsamma djupkänsla. Anna Hedenmo och Mats Knutson styrde med fast men varm hand och detta klassiska valprogram har sannerligen utvecklats sedan de stela, enkönade gravtalen som hölls ända in på 80-talet.

Ni kanske tycker att det
handlar mycket om yta och form. Ja, det kan jag hålla med om. Många valprogram har haft en estetik som mer associerar till Idol och Melodifestivalen än till Kalla Fakta och Agenda, och det stör säkert en del men i realiteten är det ett kvitto på att tv-kanalerna sätter dessa produktioner högt upp på prestigestegen. Många väljare med lojt politiskt intresse behöver sannolikt en attraktiv visuell inramning för att inte reflexmässigt välja bort politiska program.

Och även om det intellektuella innehållet kanske inte alltid varit av bästa märke har medierna verkligen tagit sitt ansvar att hjälpa medborgarna och göra dem bekanta med landets ledande politiker och valets centrala frågor. Det finns tecken som tyder på att det har varit en ny vitalitet i de politiska samtalen bland gemene man den här gången, kanske för att det finns så många nya dialog- och samtalsarenor.

Kort sagt kan man sammanfatta
det utbud som vi fått av medierna i allmänhet och etermedierna i synnerhet som en ambitiös och påkostad Demokratifest med debatt, gemenskap och delaktighet som honnörsord. Att sedan den tv-produktion som hade rubriken Demokratifesten utgjorde valrörelsens värsta programhaveri är en sak för sig.

Men i dag glömmer vi
Idol, Melodifestivaler och tv-floppar och röstar på riktigt. Nu är det vi själva som kan bli vinnare.

STAFFAN DOPPING

Staffan Dopping är seniorkonsult på kommunikationsföretaget K-Street Advisors. Som programledare I SVT, SR och TV4 blev han en av Sveriges mest kända journalister.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag