Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ta en digital detox under julen

Micke Darmell
Foto: / SHUTTERSTOCK

Arbetsdagen kanske börjar med färdigställandet av den där presentationen vid frukostbordet och slutar med lite jobbmejl i sängen.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

En gång i tiden, för nästan tusen mentala år sedan, tog pappa portföljen och gick till kontoret för en arbetsdag. Jag ser framför mig grå och fyrkantiga fysiska och mentala miljöer. Manligt, hierarkiskt och stelt. Det är inte så att jag längtar tillbaka till den tiden, men det fanns faktiskt också fördelar med den gamla slags arbetsdagen. Det var en arbetsdag där man hade fokus på sina arbetsuppgifter, där störningsmomenten var få och brevbäraren kom bara en gång om dagen. När pappa sedan gick hem från jobbet, så slutade han också för dagen.

Fast forward till 2016. Nya arbetsplatser, nya kolleger, nya färger i tillvaron. Och så en massa nya möjligheter med den nya tekniken. Den ständiga uppkopplingen är den största förändringen i människans miljö nånsin, säger neurobiologen Adam Gazzaley. Det flexibla kontorets intåg i mångas liv har ställt saker och ting på ända - på gott och ont. Det innebär mer flexibilitet för den anställde, som i större utsträckning kan bestämma var och när arbetet ska ske. Det har ofta gjort det enklare för familjer med små barn att sköta jobb och hem.

 

LÄS MER: Låt barnen fira jul utan oro


Arbetsgivare ser sig också kunna dra nytta av de nya möjligheterna med ’the anytime, anywhere office’. Men det finns också blindskär. I praktiken har det också inneburit att de anställda jobbar mer. Många upplever outtalade krav på nåbarhet. Arbetsdagen kanske börjar med färdigställandet av den där presentationen vid frukostbordet och slutar med lite jobbmejl i sängen. Anställda som förut aldrig skulle ha förväntats jobba efter kontorstid tar i dag gladeligen med sig jobbet till Thailand (skönt att ha koll när man kommer tillbaka!) och julledigheten används till att städa upp i en stökig inkorg.

Ikväll läser nio av tio chefer sina jobbmejl. Sju av tio förbereder och planerar sin vecka på söndag. Det kanske känns skönt att få kontroll och jobba undan lite. Forskning visar dock att vi de facto blir mer stressade av att göra det än att inte göra det. Hjärnan, liksom resten av kroppen, behöver återhämta sig för att kunna prestera på topp. Att ta ett jobbsamtal under dotterns fotbollsträning eller att svara på mejl under middagen är alltså inte någonting som kommer göra dig mer effektiv i längden. Vi behöver i stället arbeta - och vila - på ett sådant sätt som gör att vi i förlängningen får mer gjort och mår bättre.

Ansvaret för detta kan inte endast lämpas på individen. De organisationer som drar nytta av de positiva konsekvenserna av den ständiga uppkopplingen, bör också ta ansvar för de negativa genom att hjälpa sina kolleger undvika dem. Och det finns organisationer som börjar ta tag i just det. Den amerikanska organisationen Empower Public Relations berättar om att de infört en ”Blackberry blackout”, vilket innebär att de anställda ska ha jobbtelefonen och mejlen avstängd mellan 18-06 under vardagar och helt under helger. På organisationen hade de märkt att de anställda alltmer sällan kom utvilade och energiska till jobbet. De får stöd av Harvardprofessorn Leslie A Perlow som påpekar att den ständiga uppkopplingen underminerar produktiviteten.

Volkswagen upplevde satte stopp i sina servrar, så att inga jobbmejl kan skickas via mobiler efter arbetstid.

 

LÄS MER: Låt ingen behöva gå i min mammas fotspår


Man gör det för att man har haft en diskussion om vad som skapar värde i en organisation. För kunder, medarbetare och aktieägare. Och väldigt lite värde skapas i ett pingpongande av mejl fram och tillbaka strax innan läggdags.

Nya tider river barriärer och jag är i alla fall glad att jag kan ta del av alla möjligheter som finns i dag. Dock tror jag att det är dags att vi återtar kontrollen över våra arbetsdagar - och vår fritid. Den ständiga uppkopplingen erbjuder tillgänglighet, demokratisering, sammanhang, men den utlovade flexibiliteten kan i stället bli fjättrande om vi inte förhåller oss till den andra sidan av myntet. Det innebär alltså att organisationer måste ta ansvar för den förändring i arbetsmiljön som det flexibla kontoret inneburit. I väntan på det får vi som individer öva på att sätta våra egna gränser.

Därför mynnar den här krönikan ut i en uppmaning från en gammaldags man - en sån som en gång faktiskt gått hem från jobbet klockan fem - till dig som ser fram emot en skön jul. Stäng av jobbmejlen. Dina kolleger kommer inte sakna dina mejl så länge du gör klart för dem i förväg att du tänker vara ledig några dagar nu - på riktigt. Och du, stäng av telefonen helt ibland och ge mer av dig själv till dem runt dig. Koppla ner och koppla av för en riktigt god jul.

 

Micke Darmell

Föreläsare och författare,driver företaget gr8 meetings