Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Systembolaget måsta ta ansvar – sälj mer svenskt

Debattörerna uppmanar Systembolagets vd Magdalena Gerger (bilden) att rädda den inhemska dryckesmångfalden.Foto: Systembolaget
Lena Jörgensen, ägare till Vingården i Klagshamn.
Kerstin Björklund, ägare till Warbro kvarn.Foto: Peter Knutson
Lena Engelmark Embertsén, Högtorp Gård.

Sverige har det senaste decenniet upplevt en dryckesrevolution, som främst kanaliserats via krogar och caféer. Viruskrisen har ryckt undan mattan för dessa kanaler. Nu är det hög tid att också statliga Systembolaget inser att man har nyckeln till en bevarad dryckesmångfald. 

Låt framtidens Systembolag bli ett skyltfönster för högkvalitativ och inhemskt producerad måltidsdryck i stället för enbart sydländska viner, skriver en lång rad dryckesproducenter i ett öppet brev till Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Fram till viruskrisens utbrott har det bubblat och pyst alltmer i dryckeslandet Sverige. Mikrobryggerierna är kring 500 till antalet och nu ökar äppelmusterierna och ciderierna också snabbt. Men inte bara de – även kombuchabryggerierna, (kvalitets-)läsktillverkarna, juicetillverkarna och faktiskt också en och annan fruktvinstillverkare pockar också på uppmärksamhet – liksom så klart Sydsveriges dryga 50-tal vinerier och de många brännerierna. 

Det är en veritabel dryckesrevolution som vi befinner oss mitt uppe i – men det är en revolution med många hinder. Riksdagens mål för svensk livsmedelsstrategi förutsätter förbättrade försäljningskanaler för svenska livsmedelsprodukter, där drycker självklart behöver inkluderas. Ett uppenbart hinder är förbudet mot gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, dvs att den som tillverkat en alkoholhaltig dryck förbjuds att sälja drycken där den tillverkas. Men det finns fler problem och ett av dem har Systembolaget makten att ändra på. 

Sofia Bergqvist, chefsbryggare på Sälens fjällbryggeri.

Ett skyltfönster för sydländska viner

Om Systembolagets huvudsyfte är att bidra till en minskad alkoholkonsumtion så är det ju förvisso bättre med ett glas vin än ett glas starksprit. Systembolaget har på senare år också börjat ta in en del alkoholfria produkter i sortimentet och det är berömvärt, men alltjämt är bolaget i dag i huvudsak ett statligt svenskt skyltfönster för sydländska viner – och det är ju minst sagt märkligt. 

Därtill stoppas många alkoholfria producenter och producenter av cider och öl med mera i dag med argumentet att det redan finns en representant för denna dryck i sortimentet, underförstått att det är ointressant med två likartade drycker. Motsvarande resonemang på vinsortimentet skulle uppenbart glesa ut utbudet till tre drycker: rött, rosé och vitt. Här finns skäl för självrannsakan. 

I folkhälsans intresse

Det borde långsiktigt ligga i såväl folkhälsans som nationens intresse att ändra huvudinriktningen till att bli en ledande aktör på att tillhandahålla högkvalitativ måltidsdryck snarare än alkohol och att därvidlag också bejaka innovativa drycker snarare än att se problem med att en ny dryck inte självklart faller inom ramen för en väletablerad kategori. 

När nu coronakrisen hastigt berövat många små producenter deras huvudsakliga försäljningskanaler till caféer och restauranger har dagligvaruhandelns stora aktörer – Ica, Coop, Hemköp, Lidl, m fl – varit snabba på att hörsamma branschens uppmaning om att öppna upp sina butiker för de småskaliga producenterna till ömsesidig nytta. 

Janne Schaffer, musiker och ledamot av Svenska dryckesakademien, är en av undertecknarna.

Det borde vara självklart att staten genom sitt Systembolag är än mer på tårna i denna fråga. Vår uppmaning till Systembolaget är därför att snarast öppna hyllorna på bred front för de inhemska och många gånger småskaliga producenternas dryckesprodukter under pågående kris för att hjälpa dem att överleva. 

Men därefter uppmanar vi också Systembolaget att anta denna inkluderande, innovationsbejakande och tillväxtfrämjande (för svenska dryckesproducenter) strategi som självklar och permanent färdriktning mot framtiden. Det vi kommer att ha tillgång till efter krisen är det vi säljer under krisen. 

Upprätta ett snabbspår för svensk dryck

Vi föreslår att staten genom Systembolaget: 

1. Snarast upprättar ett snabbspår både för alkoholfritt och alkoholhaltigt från svenska producenter att komma in i sortimentet 

2. Tar på sig kostnaden för heltäckande nationell distribution av det lokala och småskaliga sortimentet (TSLS) från era depåer så att det blir tillgängligt inte bara i teorin utan också i praktiken. Detta skall inte påverka möjligheten för producenten att välja gårdsförsäljning om/när det önskemålet finns. 

3. Blir mer flexibla där kriterierna inte finns satta för innovativa produkter och ha regelbunden dialog med producenterna för att uppdatera kriterierna 

4. Långsiktigt ändrar fokus från att vara ett skyltfönster för utländskt vin till att bli navet för högkvalitativ måltidsdryck av alla de slag. 

 

Av Anders Abrahamsson, VD Åre Bryggcompagni

Loa Ahlqvist, VD Perfectly Squared Brewing

Ylva Binder, VD Rhuby

Kerstin Björklund, ägare Warbro kvarn

Jeffrey Brown, ägare South Plains Brewing Co

Oscar Brändström, VD Beer Studio

Daniel Ceder, ägare BeerMonkey

Johan Dalén, VD RajRaj Bryggeri

Johan Duvemark, Jodu Beer Hantverksbryggeri

André Ek, Produktionsansvarig Brekeriet Beer

Lena Engelmark Embertsén, Högtorp Gård

Per Fritzell, VD Grythyttan Vin

Per Gustavsson, VD Sandhems Bryggeri

Philip Hafstad, VD Svartbergets Fjällbryggeri

Pelle Hoffman, ägare Sälens fjällbryggeri

Björn Holgersson, VD Häxkitteln - the Odd House Brewing Co

Erik Höglund, Beerium Kraftölsbryggeri

Jan-Anders Jarebrand, ägare Jämtlands Vingård

Jonas Jepson, småskalig dryckesproducent

Tommy Jonasson, Revsunds Brewery, Revsunds Distillery

Anders Karlsson, VD Westerbottens bryggeri

Berith Karlsson, VD Närke Kulturbryggeri

Elisabeth Knöppel, ägare Rörums Musteri

Staffan Lake, ägare Snårestad Vingård

Kajsa Leander, ägare Berga Bruk

Hannes van Lunteren, Business designer, Head of KrinovaFOOD

Viktor Lööf, ägare Vareböke Bryggeri

Joakim Nilsson, VD Bottenvikens bryggeri

Kent Nilsson, ägare Figeholms Bryggeri

Rolf Nilsson, VD Sibbarps Husbryggeri

Patrik Norrlöf, ägare, Hasse fasan

Lasse Nydahl, Spishyllan/Spisbryggeriet

Staffan Ottosson, ägare Vingården Stora Boråkra

Lena Ryberg-Ericsson, ägare Köpings musteri

Erik Sahlin, ägare Sahlins Brygghus

Hans Scan, VD Wermlands Brygghus

Murre Sofrakis & Lena Jörgensen, ägare Vingården i Klagshamn

Fredrik Ståhl, Östersundsbryggerier

Dan-Magnus Svensson, VD Brygghus 19

Kristian & Sofia Thorén, Västra Ämterviks Bryggeri

Bruce Todd, ägare Alskute Farm & Brewery

Sebastian Tornéus, Huvudbryggare/produktionsansvarig, Svartbergets Fjällbryggeri

Stefan Varde, ägare/VD Kvarnagårdens Bryggeri

Niklas Wallström, ordförande Ahlafors Bryggeri

Annica & Claes Wernerson, VD Qvänum Mat&Malt

Robert Åström, VD Bryggeriet i Umeå

Anders Öhman, Gustibus Wine & Spirit Academy

Christian Örnberg & Elin Gunnarsson, ägare Sydkustens Gårdsbryggeri

Jens Dolk, krögare och ledamot Svenska dryckesakademien

Erika Lagerbielke, glasdesigner/forskare och ledamot Svenska dryckesakademien

Kenneth M Persson, forskare och ledamot Svenska dryckesakademien

Martin Ragnar, forskare och ledamot Svenska dryckesakademien

Paulina Rytkönen, forskare och ledamot Svenska dryckesakademien

Janne Schaffer, musiker och ledamot Svenska dryckesakademien

Johan Swahn, forskare och ledamot Svenska dryckesakademien