Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenskt klimatbistånd till Norge är bara korkat

Den som köper en bensinbil betalar en straffskatt som är med och finansierar norrmän som köper sina elbilar från Sverige, skriver M-debattörerna.Foto: SHUTTERSTOCK
Noria Manouchi (M), riksdagsledamot.
Edward Riedl (M), riksdagsledamot.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: RIKSDAGEN
Jan Ericson (M), riksdagsledamot.Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
Lars Beckman (M), riksdagsledamot.Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
1 / 7

Det är dags att skrota bonus-malus. Det måste vara den sämsta formen av klimatbistånd att svenska bilägare ska sponsra våra rikare grannar norrmännen när de köper elbilar, skriver nio moderata riksdagsledamöter.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Vi tycker det är dags att skrota bonus-malus då det är en teoretisk produkt som inte fungerar i praktiken. Vi moderater var med och införde systemet där bilar med större utsläpp ska vara med och finansiera en bonus för bilar med lägre utsläpp. Tanken var i grunden god. Men när det är uppenbart att det inte fungerar som tänkt får man som politiker inte vara sämre än att man än erkänner att man hade fel och gör rätt i stället. Till och med Konjunkturinstitutet dömer ut bonus-malus. En stor del av pengarna hamnar dessutom i Norge. Att Sverige ska betala klimatbistånd till ett av de få rikare länderna i världen är dumt på riktigt.

Var tredje elbil försvinner till Norge

Vi har beställt en rapport från Riksdagens utredningstjänst som visar en tendens att fordon som registreras i Sverige lite senare exporteras. Trafikanalys kan visa att 100 miljoner kronor av de pengar staten betalade ut i bonus 2018 hamnade i Norge. För 2019 hamnade cirka 400 miljoner kronor i Norge. Sannolikt hamnar var tredje elbil som säljs i Sverige i Norge.

Det är dags för lite sunt förnuft i miljö- och klimatpolitiken.

Men de pengar staten betalar ut i bonus har de som köper bensin och dieselbilar i Sverige betalat i straffskatt. En vanlig Volvo på bensin kostar i dag cirka 10 000 kronor per år i skatt de första tre åren. Det innebär att de i Sverige som är beroende av bilen och inte har råd att köpa en elbil betalar en straffskatt som till stor del finansierar norrmännens elbilsköp. Det måste vara den sämsta formen av klimatbistånd att svenska bilägare ska sponsra vårt rikare grannland när de köper elbilar.

De rika får bonus 

Bonus-malus är dessutom ett dåligt styrinstrument. De som redan har råd att köpa elbil får en bonus betalt av de som inte har råd att köpa en elbil. Det överför pengar från de som har mycket från dem som har mindre. Det innebär också att pengar överförs från landsbygden in till staden där de flesta elbilarna köps. Det sliter sönder Sverige då stad och land ställs mot varandra. Då de som saknar alternativ till bilen ställs mot de som har fungerande kollektivtrafik. 

Det kommer på sikt också att låsa in Sverige med en äldre bilpark då den extremt höga skatten på bilar med bensin och dieselmotor kraftigt höjer inköpspriset och därefter begagnatpriset. Lägg där till regeringens kraftigt höjda skatt på bensin och diesel samt planerade försämringar av reseavdraget. Redan i dag är kostnaden för att ha bil väldigt hög i Sverige. Det är orimligt att fortsätta föra över kostnader på landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen. Vanligt folk måste kunna ta sig till och från jobbet och leva sina liv.

Sänk bensinskatten med en krona

Självklart ska Sverige fortsätta jobba för att minska klimatutsläppen och ställa om till en hållbar värld. Det vill vi moderater göra genom att satsa på kärnkraft, forskning och utveckling. Det minskar utsläppen på riktigt. Sverige kan bidra till en bättre och renare värld genom att svenska företag är med och gör det de kan allra bäst. 

Det är dags för lite sunt förnuft i miljö- och klimatpolitiken. Sverige är glesbefolkat land i Europas utkant med världens högsta koldioxidbeskattning och stora pålagor på de som måste ha bil. Vi moderater vill minska skatten på bensin och diesel med en hel krona. Vi kan inte längre strunta i landsbygden och alla som varje dag är beroende av bil i Sverige.

Av Edward Riedl

Riksdagsledamot Västerbotten (M)

Noria Manouchi

Riksdagsledamot Malmö kommun (M)

Sten Bergheden

Riksdagsledamot Skaraborg (M)

Kjell Jansson

Riksdagsledamot Stockholms län (M)

Mattias Karlsson

Riksdagsledamot Norrbotten (M)

Lars Beckman

Riksdagsledamot Gävleborg (M)

Jan Ericson

Riksdagsledamot Västra Götalands södra (M)

Sofia Westergren

Riksdagsledamot Västra Götalands västra (M)

Carl-Oskar Bohlin

Riksdagsledamot Dalarna (M)