Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svensk snapskultur måste återupprättas

Kebab kräva dessa drycker - låt inte Systembolaget motarbeta den  svenska snapskulturen, skriver Steffo Törnquist, Louise Hoffsten,  Stefano Catenacci och en rad företrädare för Spritakademien.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Frankrike har sin cognac, Italien har sin grappa, Martinique sin rom. De flesta länder har en unik dryckeskultur och med få undantag vårdar och utvecklar man detta arv.

Sverige har snapskulturen. Den är unik. Ingen annanstans höjer man ett glas, tittar varandra i ögonen, utbrister i snapsvisa och njuter ett kryddat brännvin till sin mat.



Det finns i dag dussintals producenter av snaps, fler än på hundra år, entusiaster och företag söker nya smaker, laborerar med blandningar och kryddningar och utvecklar vår snapskultur så att den matchar den moderna gastronomin. På vår matsedel står i dag sushi, pizza, tacos, anka stekt i eget fett, ostfondue, chokladmousse...rätter som alla kan förhöjas med snaps.

Tyvärr försvårar Systembolaget för alla oss som värnar om svensk snapskultur.

Låt oss ta julen som exempel. Aldrig är snapsen i samma fokus som vid jul, och så har det varit i århundraden. Alla producenter lägger ner möda och kreativitet på att utveckla nya julsnapsar. Men vad gör Systembolaget?

Jo, man negligerar samtliga producenters bidrag. Samtliga - utom en dansk på 47 volymprocent, vilket också det väcker en del frågor.

Vi upplever ett Systembolag utan snapsintresse, vi noterar ett Systembolag som inte delar ambitionen att förvandla snapsen från berusningsdryck till den fenomenala smakhöjare den är, inte bara till sillen, inte bara till kräftan, utan till allt nytt vi idag också serverar och njuter i matlandet Sverige.

Vi upplever ett Systembolag utan tillräcklig kunskap. Ingen berättar att pomeranskryddan är gudomlig till choklad, ingen berättar att dillkryddan är det säkraste kortet till alla skaldjur, ingen berättar att ingefäran är perfekt till sushi.

En jäm­förelse med skotsk maltwhisky är relevant. I volym säljs mindre skotsk maltwhisky än kryddat brännvin i Sverige. Whiskyvänner kan via ordinarie och beställningssortimentet välja bland långt över tusen olika whiskysorter, antalet snapsar kan däremot räknas, om inte på ena handens fingrar, så inte långt därifrån. Systembolaget förändrar nu dessutom sitt sätt att organisera sortimentet, vilket leder till ännu färre snapsar. Detta är orimligt och speglar varken svenska konsumenters intresse eller uppdraget att slå vakt om närproducerade goda dryckesvanor och stärka ett kultiverat njutningsdrickande.

De senaste tio åren har bara enstaka permanenta listningar av svenska snapsar tillkommit. Utbudet verkar hugget i sten och producenterna får gång på gång avslag på sina försök att berika snapskulturen med nya smaker.

Framtidens snaps dricks i små glas, framtidens snaps är en till sillen, en annan till pizzan, en tredje till äppelkakan. Den frysta sexan som sveps i ett enda drag utan koppling till maten är förlegad.


Tyvärr går inte Systembolaget i takt. Man tycks söka all utveckling inom andra dryckeskategorier, men är blind för det egna, det unikt svenska.

Spritakademiens ledamöter brinner för att utveckla svensk dryckeskultur. Den samlade kompetensen motsvarar 100-tals år av erfarenhet när det gäller sprit, smaker och dryckeskultur.


Spritakademien uppmanar Systembolaget:

Att kraftfullt öka lanseringen av nya snapsar. Där små och nya producenter ges bättre möjligheter att bidra till utvecklingen.

Att bidra till en bättre snapskultur genom att rekommendera matkombinationer till snapsen.

Att utbilda personalen om akvavit och kryddat brännvin.

Att låta konsumentprovningar i högre utsträckning vara vägledande för vad som kommer till hyllorna.

Eric Berntson - Snapsproducent, Snälleröds Säteri AB (Stol 4)
Ernst Billgren - Snapsglasdesigner (Stol 11)
Angela D'orazio - Master Blender på Mackmyra svensk Whisky (Stol 2)
Stefano Catenacci  Hovtraktör, vald till "Kockarnas Kock" (Stol 7)
Carl Frosterud - Sommelier, utsedd till "Sveriges bäste servitör" (Stol 14)
Per Hermansson - Specialist på spritsensorik (Stol 9)
Louise Hoffsten - Snapsvisesångerska (Stol 12)
Göran Lundqvist - Ordförande för Sprit-museum, fd VD för Absolut Vodka (Stol 7)
Hasse Nilsson - Whiskyförfattare, marknadsansvarig på Box Destilleri (Stol 13)
Jonas Odland - Kryddmästare, kvalitetsansvarig på Altia Sweden (Stol 3)
Solveig Sommarström - Spritkemist, snapsproducent, lärare på Restaurangakademien (Stol 8)
Steffo Törnquist - Spritboksförfattare, preses, styrelseledamot för Spritmuseum (Stol 1)


■ Undertecknade är ledamöter i Spritakademien, som arbetar för att bevara och utveckla spirtkultur i Sverige