Bilen fixar livspusslet och familjer måste ges en ärlig chans att ställa om från dieseldrivna bilar, skriver Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard. Foto: COLOURBOXBilen fixar livspusslet och familjer måste ges en ärlig chans att ställa om från dieseldrivna bilar, skriver Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard. Foto: COLOURBOX
Bilen fixar livspusslet och familjer måste ges en ärlig chans att ställa om från dieseldrivna bilar, skriver Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard. Foto: COLOURBOX
Jessica Rosencrantz är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna. Foto: FREDRIK WENNERLUNDJessica Rosencrantz är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Jessica Rosencrantz är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Maria Malmer Stenergard är Moderaternas miljöpolitiska talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUNDMaria Malmer Stenergard är Moderaternas miljöpolitiska talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Maria Malmer Stenergard är Moderaternas miljöpolitiska talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND

Straffa dieselfuskarna – inte vanliga människor

Publicerad

Familjer som gjort sitt livs dyraste affär riskerar snart en havererad hushållsekonomi när deras bilar blir värdelösa.

Ett dieselförbud är respektlöst och lägger skulden på de redan drabbade, skriver moderaterna Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | MILJÖZONER. Det pågår en debatt om bilens framtid som fått allt mer uppmärksamhet. Ledande företrädare för Miljöpartiet har talat om att helt förbjuda dieselbilar i vissa städer redan 2020. 

Moderaterna vill därför vara mycket tydliga med var vi står i frågan. Vi vill ge kommuner verktyg för att uppnå en bättre luftkvalitet, men vi är inte beredda att medverka till att göra många familjers största investering värdelös. 

Därför uppmanar vi regeringen att avvakta med att ge kommunerna rätten att införa de nya miljözonerna. 

 

LÄS MER: Daniel Helldén (MP): Alliansregeringen har lurat dieselbilisterna

 

Ett totalförbud av dieselbilar om två år skulle vara att gå alldeles för fort fram. Exempelvis kan vi konstatera att Transportstyrelsen gör bedömningen att ett införande av miljözoner år 2020 skulle kunna innebära att sex av tio bilar i Stockholm förbjuds.

Saknas respekt för hur beslut drabbar människors privatekonomi och livssituation kommer det skada tilltron till både politiken och miljöarbetet.

Politik handlar om att ha visioner, men också om att stå med båda fötterna på jorden och se verkligheten som den är. Ska vi ha människor med oss i miljöpolitiken så måste de känna att politiken är långsiktig och att lita på. Det är här som den nuvarande regeringen gång på gång misslyckas.

Koldioxidutsläppen har minskat med dieselbilarna

Med MP:s miljözoner blir politiken utomordentligt ryckig och många riskerar att känna sig lurade av politiska beslut. Så sent som år 2013 infördes en miljöbilsdefinition som undantog bland annat dieselbilar med låga koldioxidutsläpp från fordonsskatt under de första fem åren.

Tiotusentals familjer köpte en dieselbil i stället för en bensindriven bil. Det har bidragit till att koldioxidutsläppen från den svenska fordonsflottan i dag är lägre. Men vad ingen då visste var att det förekom ett omfattande fusk från fordonstillverkare med dieselmotorer, vilket innebar höger utsläpp av partiklar. Att utan förvarning nu straffa dessa hushåll är vare sig rättvist eller rimligt.

Vi moderater oroas samtidigt av att luften som människor andas inte är tillräckligt ren. Vi vill därför bland annat ge kommuner möjlighet att differentiera parkeringsavgifter utifrån fordonets miljöklassning och skapa parkeringsytor för bilpooler. Vi föreslår också utbyggd infrastruktur för elbilar i form av laddstolpar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel.

Våra förslag syftar till att förbättra luftkvaliteten, samtidigt som vi respekterar att människor i stora delar av landet helt saknar alternativ till bilen. För många är bilen avgörande för att vardagspusslet ska gå ihop.

Att som regeringen nu gör lämpa över hela ansvaret på de människor som drabbats av fusket är oacceptabelt.

Från moderat håll ser vi att ett införande av lokalt beslutade miljözoner på sikt kan vara ett verktyg för att säkerställa att luften vi andas i våra städer är ren. Men familjer och företag måste ges en ärlig chans att ställa om. Saknas respekt för hur beslut drabbar människors privatekonomi och livssituation kommer det skada tilltron till både politiken och det långsiktiga miljöarbetet.

Biltillverkarna måste ta sitt ansvar

Det är anmärkningsvärt hur tyst regeringen är gällande bilindustrins ansvar att bidra till en lösning på dieselfusket. Detta trots att EU-kommissionen menar att de bilar som omfattas av fusket och inte åtgärdats bör tas ur drift under 2018. 

Det är självklart att de biltillverkare som fuskat ska ta ansvar och snarast åtgärda de bilar det handlar om. Vi kräver därför att regeringen sätter ner foten och visar att fusk aldrig ska löna sig. Att som regeringen nu gör lämpa över hela ansvaret på de människor som drabbats av fusket är oacceptabelt.

Moderaterna tar problem med dålig miljö och luftkvalitet på största allvar och ser positivt på att kommuner får fler verktyg. Men det får inte bli en ursäkt för att förbjuda bilen i sig eller välta familjers hushållsekonomi över ända.

 

Av Jessica Rosencrantz 

Trafikpolitisk talesperson (M)

Maria Malmer Stenergard 

Miljöpolitisk talesperson (M)

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag