Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Straffa dieselfuskarna – inte vanliga människor

Bilen fixar livspusslet och familjer måste ges en ärlig chans att ställa om från dieseldrivna bilar, skriver Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard. Foto: COLOURBOX
Jessica Rosencrantz är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Maria Malmer Stenergard är Moderaternas miljöpolitiska talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND

Familjer som gjort sitt livs dyraste affär riskerar snart en havererad hushållsekonomi när deras bilar blir värdelösa.

Ett dieselförbud är respektlöst och lägger skulden på de redan drabbade, skriver moderaterna Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | MILJÖZONER. Det pågår en debatt om bilens framtid som fått allt mer uppmärksamhet. Ledande företrädare för Miljöpartiet har talat om att helt förbjuda dieselbilar i vissa städer redan 2020. 

Moderaterna vill därför vara mycket tydliga med var vi står i frågan. Vi vill ge kommuner verktyg för att uppnå en bättre luftkvalitet, men vi är inte beredda att medverka till att göra många familjers största investering värdelös. 

Därför uppmanar vi regeringen att avvakta med att ge kommunerna rätten att införa de nya miljözonerna. 

 

LÄS MER: Daniel Helldén (MP): Alliansregeringen har lurat dieselbilisterna

 

Ett totalförbud av dieselbilar om två år skulle vara att gå alldeles för fort fram. Exempelvis kan vi konstatera att Transportstyrelsen gör bedömningen att ett införande av miljözoner år 2020 skulle kunna innebära att sex av tio bilar i Stockholm förbjuds.

Saknas respekt för hur beslut drabbar människors privatekonomi och livssituation kommer det skada tilltron till både politiken och miljöarbetet.

Politik handlar om att ha visioner, men också om att stå med båda fötterna på jorden och se verkligheten som den är. Ska vi ha människor med oss i miljöpolitiken så måste de känna att politiken är långsiktig och att lita på. Det är här som den nuvarande regeringen gång på gång misslyckas.

Koldioxidutsläppen har minskat med dieselbilarna

Med MP:s miljözoner blir politiken utomordentligt ryckig och många riskerar att känna sig lurade av politiska beslut. Så sent som år 2013 infördes en miljöbilsdefinition som undantog bland annat dieselbilar med låga koldioxidutsläpp från fordonsskatt under de första fem åren.

Tiotusentals familjer köpte en dieselbil i stället för en bensindriven bil. Det har bidragit till att koldioxidutsläppen från den svenska fordonsflottan i dag är lägre. Men vad ingen då visste var att det förekom ett omfattande fusk från fordonstillverkare med dieselmotorer, vilket innebar höger utsläpp av partiklar. Att utan förvarning nu straffa dessa hushåll är vare sig rättvist eller rimligt.

Vi moderater oroas samtidigt av att luften som människor andas inte är tillräckligt ren. Vi vill därför bland annat ge kommuner möjlighet att differentiera parkeringsavgifter utifrån fordonets miljöklassning och skapa parkeringsytor för bilpooler. Vi föreslår också utbyggd infrastruktur för elbilar i form av laddstolpar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel.

Våra förslag syftar till att förbättra luftkvaliteten, samtidigt som vi respekterar att människor i stora delar av landet helt saknar alternativ till bilen. För många är bilen avgörande för att vardagspusslet ska gå ihop.

Att som regeringen nu gör lämpa över hela ansvaret på de människor som drabbats av fusket är oacceptabelt.

Från moderat håll ser vi att ett införande av lokalt beslutade miljözoner på sikt kan vara ett verktyg för att säkerställa att luften vi andas i våra städer är ren. Men familjer och företag måste ges en ärlig chans att ställa om. Saknas respekt för hur beslut drabbar människors privatekonomi och livssituation kommer det skada tilltron till både politiken och det långsiktiga miljöarbetet.

Biltillverkarna måste ta sitt ansvar

Det är anmärkningsvärt hur tyst regeringen är gällande bilindustrins ansvar att bidra till en lösning på dieselfusket. Detta trots att EU-kommissionen menar att de bilar som omfattas av fusket och inte åtgärdats bör tas ur drift under 2018. 

Det är självklart att de biltillverkare som fuskat ska ta ansvar och snarast åtgärda de bilar det handlar om. Vi kräver därför att regeringen sätter ner foten och visar att fusk aldrig ska löna sig. Att som regeringen nu gör lämpa över hela ansvaret på de människor som drabbats av fusket är oacceptabelt.

Moderaterna tar problem med dålig miljö och luftkvalitet på största allvar och ser positivt på att kommuner får fler verktyg. Men det får inte bli en ursäkt för att förbjuda bilen i sig eller välta familjers hushållsekonomi över ända.

 

Av Jessica Rosencrantz 

Trafikpolitisk talesperson (M)

Maria Malmer Stenergard 

Miljöpolitisk talesperson (M)

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!