Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spendera inte hela lönen – för allas bästa

Vem vill ha en gammal kaffebryggare när det finns espressomaskiner? Så tänker vi tyvärr så fort lönen trillar in på kontot. Men nu är det dags att börja tänka efter, skriver Cecilia Solér, docent i marknadsföring.Foto: Privat.
I en konsumtionskultur lär vi oss att uttrycka vilka vi är och vad vi känner genom att köpa produkter och upplevelser.Foto: Tomas Leprince

Vem vill ha en gammal kaffebryggare när det finns espressomaskiner? Så tänker vi tyvärr så fort lönen trillar in på kontot. Men nu är det dags att börja tänka efter, skriver Cecilia Solér, docent i marknadsföring.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Vad skall du köpa när lönen kommer? Inte alla konsumenter i Sverige har råd att ställa sig den frågan i slutet av månaden.

Men vi är trots allt många i Sverige som har råd att uppdatera våra garderober och våra hem med nya trendiga kläder och apparater, som väldigt snart kommer att byta till den senaste modellen av smartphone och som bokar flygresor till spännande resmål som erbjuder upplevelser och shopping.

Vi konsumerar som aldrig förr och slänger oerhörda mängder av fullt fungerande kläder, mobiltelefoner och hushållsmaskiner varje år. Bra för tillväxten, javisst. Men baksidan av att leva i en konsumtionskultur som vår, där vi bedömer oss själva och andra utifrån vilka ägodelar och upplevelse som konsumeras, är mycket mörk.

I en konsumtionskultur lär vi oss att uttrycka vilka vi är och vad vi känner genom att köpa produkter och upplevelser. Vi som har råd shoppar för att söka tröst, för att belöna oss själva eller för att visa kärlek. Vi planerar och drömmer om det vi skall köpa nästa år.

Vem vill ha en gammal kaffebryggare när det finns espressomaskiner? Bara om den gamla hederliga kaffebryggaren kallas vintage och är en del av min image som hipster? Att leva i en konsumtionskultur där nya versioner och kollektioner av produkter och upplevelser ständigt kopplas ihop med bilder på väldigt vackra, lyckliga och i många fall kända personer i reklamen skapar hos många en känsla av att inte riktigt duga om man inte har det senaste.

Den stress som kopplas till att vi måste konsumera massor för att duga och passa in förstärks så klart om vi måste jobba mer än vad vi önskar och därmed försaka det som vi i de flesta fall värderar högst i livet – att vara med nära och kära.

 

Forskningen visar att ju mer pengar vi tjänar, desto mer konsumerar vi. Och desto mer vi konsumerar, desto mer bidrar vi till uppvärmningen av klimatet.

Även om vi försöker konsumera hållbart och kanske säljer bilen för att i stället gå med i en bilpool kommer vi i de allra flesta fall att lägga de pengar vi tjänar in på att ha sålt bilen på annan konsumtion, som en resa till Thailand. Faktum är att det är just flygresor som hägrar när vi får pengar över.

Vår konsumtionskultur bygger till stor del på att vi kan köpa billiga nya produkter och tjänster ofta. Hur ofta tänker vi inte ”jag kan lika gärna köpa den för det är ju så billigt”? 

Dessa billiga produkter och tjänster produceras i de flesta fall av människor som har svårt att försörja sig på sin lön och som arbetar under förhållanden som vi aldrig skulle acceptera.

 

Att leva i en konsumtionskultur är en framtidsutmaning. Vad skall vi göra med våra pengar så att vi och andra på den här planeten mår bra? Om vi köper färre, klimatsmarta, ekologiska och rättvist producerade och tjänster produkter kommer vi inte att ha råd att handla nytt så ofta, och då kan vår stress minska.

Det är bra för miljön, för de som producerar våra varor och troligtvis även bra för de av oss som har jobb och pengar. Men hur skall vi sätta våra pengar i arbete så att det kommer alla konsumenter i Sverige till del?

De av oss som har det gott ställt kanske kan dra ner på vår konsumtion och i stället placera pengarna så att de används för investeringar i klimatsmart energi och transportsystem, gärna i Sverige. Eller i så kallade sociala företag som har som mål att skapa samhällsnyttiga arbeten. Då kan fler få jobb.

Det finns bra klimatsmarta alternativ till att konsumera. Välj dem!

 

Cecilia Solér

Docent i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg