Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Snart släcker vi TV4 för miljoner kunder

En tredjedel av Sveriges hushåll kan bli utan TV4-kanalerna och C More från och med midnatt den 10 december, skriver Tele 2:s vd Anders Nilsson.Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Anders Nilsson, vd för Tele2.

Sveriges största kommersiella tv-kanal riskerar att tappa en tredjedel av Sveriges hushåll, bara en vecka efter Telias övertagande. 

Vi tolkar det som att Telia vill krama ur mer värde från TV4 genom att begränsa spridningen till så få distributörer som möjligt, skriver Tele 2:s vd Anders Nilsson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. För en vecka sedan varnade vi för att TV4 kan försvinna från en tredjedel av Sveriges hushåll. Trots det har Bonnier Broadcasting, numera Telia, fortfarande inte visat något seriöst intresse att förhandla. Vid midnatt den 10 december upphör avtalet och vi blir tvungna att stänga ner TV4-kanalerna och C More för alla Comhem- och Boxer-kunder. Sveriges största kommersiella tv-kanal skulle tappa en tredjedel av Sveriges hushåll, bara en vecka efter Telias övertagande. 

Vi lever i värld där tillgång till tv och film blir allt större. Så länge det finns uppkoppling finns det underhållning. På Tele 2 och Comhem kämpar vi för att ge våra kunder tillgång till innehåll så enkelt som möjligt. Den ambitionen har alltid delats med kanalbolagen, som gärna sprider sitt innehåll i så många kanaler som möjligt för att öka räckvidd och reklamintäkter. Vi har därför alltid kommit överens med Bonnier Broadcasting. Men sedan Telia annonserade köpet upphörde plötsligt dialogen. Vi har i mer än ett halvår försökt inleda seriösa förhandlingar om kundernas fortsatta tillgång till TV4-kanalerna och C More, och nu går det redan förlängda avtalet ut om bara några dagar.

Vill Telia begränsa till sina egna kunder?

Huvudfrågan i förhandlingarna är inte hur mycket den ena eller andra rättigheten ska kosta. Det handlar om just tillgänglighet, valfrihet och konkurrens: Ska det vara möjligt för alla tittare att streama TV4 via till exempel mobiler och plattor? Den yngre generationen överger redan traditionell tv och förväntar sig att själva kunna välja vad, när och hur de tittar på tv. Trögheten i förhandlingarna väcker därför två viktiga frågor: Vill Telia begränsa TV4 till främst Telia-kunder? Vill staten verka för fortsatt digitalisering av svensk tv i linje med kommande generationers förväntningar? 

Ska staten, som största aktieägare i Telia, tjäna pengar på begränsad valfrihet, begränsad konkurrens och begränsad mediemångfald?

Vi tolkar det som att Telia vill krama ur mer värde från TV4 genom att begränsa spridningen till så få distributörer som möjligt; man vill skapa en marknad där högst två distributörer kan möta tittarnas krav. Den tidigare ambitionen att konkurrera med Netflix och HBO verkar vara som bortblåst. Tänker man offra TV4:s räckvidd och reklamintäkter, för att minska Telias mångåriga kundtapp? Telia står inför ett tydligt vägval. 

Vad vill ägaren staten?

För staten är frågan mycket större än Telia. Vad har Sverige som nation för ambitioner när det kommer till digitalisering och öppen konkurrens? En välfungerande marknad främjar innovation, lyssnar på de nya generationernas förväntningar och tillåter inte en enskild aktör att agera på ett sätt som får negativa konsekvenser för kundernas valfrihet och pris. Ska staten, som största aktieägare i Telia, tjäna pengar på begränsad valfrihet, begränsad konkurrens och begränsad mediemångfald? 

EU-kommissionen satte som minimumvillkor att Telia ska licensiera streaming av TV4 till minst en annan aktör. Det går helt emot den yngre generationens förväntningar. Ska inte Sverige sikta högre än så? Som Sveriges största medieägare och Telias huvudägare är det upp till staten att säkerställa förutsättningarna för fortsatt digitalisering.

En tredjedel av Sveriges hushåll kan bli utan TV4-kanalerna och C More från och med midnatt den 10 december. Telia måste göra sitt val. Staten måste göra sitt val. Klockan tickar medan vi fortsatt efterfrågar en seriös motpart vid förhandlingsbordet. 

 

Av Anders Nilsson

Vd för Tele 2