Spelbranschen framhålls ofta som en svensk framgångssaga. Mer än var tionde människa på jorden har spelat ett spel utvecklat i Sverige och de senaste fem åren har de svenska företagens omsättning vuxit över 1 000 procent. Svenska spelutvecklingsbolag gör spel till Hollywoods storfilmer, de skapar nya varumärken som är kända över hela världen, de vinner priser och de bygger tekniska innovationer som används globalt. Många av företagen är unga, nyföretagandet är stort.
Arbetsmarknaden för spelutvecklare är global både för de som letar efter sitt nästa jobb, och för arbetsgivare som letar efter sin nästa anställda. De senaste åren har fler personer anställts på spelföretagen än vad som examinerats från landets spelutbildningar, och kompetensförsörjningen i branschen är ett av hindren för ännu starkare tillväxt. För arbetsgivarna är nästan varje rekrytering en utmaning och rörlighet över landsgränser är ett grundläggande behov för branschen. På flera av de större bolagen är det inte ovanligt att en tredjedel av alla anställda kommer från ett annat land, arbetsspråket är nästintill alltid engelska, och dessa medarbetare fyller ett kompetensbehov som Sverige aldrig själv kan klara.
I många fall är det arbetsgivaren som begått misstag
Därför slår det extra hårt när Migrationsverket nu beslutat att medarbetare på flera spelutvecklingsföretag skall utvisas. Det gäller utvecklare med löner i nivå med sina svenska kolleger, men i ett fall har Migrationsverket pekat på missade tjänstepensionsinbetalningar på en arbetsplats där ingen haft tjänstepension. I ett annat fall har förmånsnivåerna inte riktigt nått upp till kollektivavtalsstandard under företagets första år. Det kan också handla om tidigare arbetsgivare som betalat för låg lön, eller medarbetare som tagit tjänstledigt för att lära sig svenska.
Spelbranschen är fylld av passionerade kreatörer som oftare drivs mer av att skapa spelupplevelser än att bygga företag. Dagens regler för arbetstillstånd, och de byråkratiska processer och långa ledtider som är ett faktum är inte anpassade för små bolag som kanske anställer sin tredje eller fjärde medarbetare från något annat land. Det måste förenklas, och det måste införas en möjlighet att rätta gamla misstag i efterhand utan att den enskilda medarbetaren skall drabbas av utvisning. I många fall är det arbetsgivaren som begått misstag, men det är den enskilda medarbetaren som får bära konsekvenserna och därmed bli dubbelt straffad.
Vi vill inte lönedumpa eller särbehandla
När tillstånd ska förlängas kan många av medarbetarna inte resa utanför landet under tiden de väntar, vare sig arbetsresor eller privat. Det är absurt att människor som bott i Sverige i flera år, har jobb och är etablerade här ska behöva åka tillbaka till sitt hemland för att göra en ny tillståndsansökan, och vänta på svar, för ett jobb de redan har.
Vi välkomnar den utannonserade regelförenklingen i december 2017 men under tiden riskerar flera väl behövda medarbetare utvisning på grund av tidigare misstag. Inte ens det nya förslaget kommer vara tillräckligt på sikt. Vi vill inte lönedumpa eller särbehandla personer från utomeuropeiska länder, men samma löner och förmåner som alla andra på bolagen borde räcka för att följa regelverket, och handläggningstiderna, särskilt för omprövning, måste bli kortare. Vi behöver fler spelutvecklare till Sverige om branschen ska kunna växa, och en stor del av dem kommer alltid behöva vara från andra länder. Då är det inte rimligt med ett system där våra medarbetare utvisas för någons gamla misstag.
Martin Wahlund
Grundare av Fatshark och ordförande för Dataspelsbranschen
Per Strömbäck
Talesperson, Dataspelsbranschen
Johanna Nylander
Ansvarig samhällsfrågor, Dataspelsbranschen