Modebloggar. Isabella Löwengrip bloggar om mode. Det är min hobby och mitt jobb i snart tre år, skriver hon och tycker att politiker inte ska försvåra för tjejer att tjäna pengar på sin hobby. Foto: Christian Örnberg
Modebloggar. Isabella Löwengrip bloggar om mode. Det är min hobby och mitt jobb i snart tre år, skriver hon och tycker att politiker inte ska försvåra för tjejer att tjäna pengar på sin hobby.  Foto: Christian Örnberg

Sluta att gnälla på min blogg!

Publicerad
Uppdaterad
I går varnade Maria Wetterstrand, miljöpartiet, för smygreklamen på modebloggarna. Hon skrev att modebloggar som Blondinbella inte har hög trovärdighet.
Nu får det vara nog med klagandet på modebloggar, skriver i dag Isabella Löwengrip. Politiker ska sköta det som de är bra på, och det är inte att försvåra chansen för unga tjejer att tjäna pengar på sin
hobby, skriver hon.
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
Den senaste veckan har en del debattörer vaknat till liv och upptäckt att det existerar unga tjejer som intresserar sig för mode, som bloggar och som faktiskt tjänar pengar på sitt bloggande.
I stället för att stötta och glädjas över fenomenet, så sticker det i ögonen på somliga. Vi som bloggar om mode sägs vara ”dåliga förebilder för unga tjejer”, det sägs att vi ”hetsar för ökad konsumtion” och allt möjligt.
Exempelvis skriver Maria Wetterstrand (19/3) att det är fel att företag sponsrar bloggare för att det ska skrivas om deras produkter. Men det sker nästan överallt. Varför stör det så mycket för att det råkar handla om en ung tjej som bloggar om mode? Inte nog med det ifrågasätts modebloggarnas trovärdighet. Om jag är trovärdig eller inte är väl en fråga för mina bloggläsare att bedöma, inte en politiker som av någon anledning ogillar modebloggar.
I SVT:s ”Debatt” för en vecka sedan kritiserade Wetterstrand tillsammans med andra debattörer, bland andra komikern Tobias Persson som kallade mig ”skyltdocka”, oss modebloggare för att främja konsumtion. För det första är shopping och mode en hobby. Det är något som jag och uppenbarligen mina bloggläsare tycker är roligt!
Att blogga har varit min roligaste hobby och nu mitt jobb i snart tre år. Min stora läsarkrets förväntar sig att jag ska testa produkter och skriva vad jag tycker om dem. Vare sig produkten är köpt av mig själv eller hemskickad, vilket den sällan är. Men det spelar ingen roll. Det finns alltså ett intresse bland läsarna. Det kan handla om allt från nagellack till skor, och då vill jag också förmedla det jag tycker. På senaste tiden verkar politiker tro, precis som Wetterstrand, att det bakom varenda blogginlägg finns ett avtal. Det är fel och är en väldigt konstig uppfattning, jag undrar vad den egentligen grundar sig på?
Nu skriver jag det en gång för alla: Det är aldrig några pengar inblandade för att jag ska skriva, såsom många tidningar har påstått, och därför känner jag inget krav att jag någonsin behöver försköna eller rentav ljuga om en produkt. Jag är inte köpt av någon och kommer inte att bli det heller. Jag, och min blogg, är för stor för det. Och min trovärdighet går före.

Så vad handlar all uppståndelse om, egentligen? Har debattörer gått ut och skällt på män som överkonsumerar elektroniska apparater? Nej, då accepteras det i stället. Ingen klagar på mina jämnåriga killkompisar som köper dyra datorer, kläder och mobiltelefoner. Utan det är okej. Men så fort vi tjejer lägger pengar på dyra väskor är det genast fel.
Men ännu värre blir det om man, precis som jag, lyckas tjäna pengar på att skriva om bland annat mode. Då är man en dålig förebild som borde sätta sig ner och läsa böcker, precis som komikern Tobias Persson sa i tv-debatten häromveckan. Är inte det att sätta oss modebloggar i ett fack? Som om vi automatiskt skulle vara korkade för att vi intresserar oss för mode.
Jag är så otroligt trött på denna jantelag i Sverige som ligger över oss som ett tjockt tungt svart moln. Det är det här molnet som gör att vi i Sverige ligger långt ner på listan över antalet kvinnliga entreprenörer, efter Moldavien. Det är jantelagens fel. Människor som Maria Wettertrand som ägnar tid åt att klaga på bloggar – istället för att främja denna modeindustri som det faktiskt går att tjäna massvis med pengar på – medverkar till det. Vad spelar det för roll vad det är för företag man driver (så länge ingen kommer till skada)?
Jag driver en blogg, en dagbok där jag skriver om politik, skolan och vad jag gör på dagarna. Att jag då och då tipsar mina läsare om mode, plagg eller andra produkter, vad spelar det för roll? Varför ska andra ens lägga sig i det? Min blogg är min blogg och det jag skriver uppskattas av och fångar många läsare. Det tänker jag fortsätta med.

Politiker borde i sin tur sköta det som de är bra på, och det är inte att försvåra chansen för unga tjejer att tjäna pengar på sin hobby.


Isabella Löwengrip
Isabella är 17 år och bloggar på den populära bloggen Blondinbella. Påsken firar hon genom att äta godis och varva ner.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag