Dessutom: projektets kostnader skenar. Mer än 383 miljoner har sedan hösten 2008 lagts ner på konsulter och de arkitektkontor som jobbar med ständiga omarbetningar på löpande räkning.
Om ni säger ja till förslaget kommer alla som passerar Slussen att mötas av:
att det blir upp till 500 meter att gå mellan Slussens tunnelbanestation och Värmdöbussarnas nya hållplatser, under havsnivån nere i Katarinaberget, via rulltrappor och passager som vindlar både uppåt och neråt i berget för att ledas runt tunnelbanespåret och andra hinder.
att övergångsstället mellan T-banan och McDonalds minskar i bredd från 12 till 4 meter men ökar i längd från 15 till 21 meter.
att Slussen går från att vara en problemlösare till att bli ett problem, främst för innerstadsbussarna: fordon måste för att kunna byta färdriktning vid Slussen ta vägen runt hela Gamla stans kajer alternativt runt Kungsträdgården eller via Söderledstunneln upp runt Medborgarplatsen för att slutligen vända tillbaka till Slussen i motsatt riktning.
att stadsbussarna uppe på Slussen endast i begränsad utsträckning får egna filer och att cykelfilerna i stor utsträckning kommer att förläggas trängda mellan bussar och övrig trafik och korsas av dem.
att problematiska höjdskillnader mellan Gamla stan och Slussen skapas, orsakade av den trevåningsgalleria som skall byggas. Den kommer också att breda ut sig neråt och svälja den nuvarande Värmdöbussterminalen. Bussterminalen måste då i sin tur flyttas någon annanstans.
att de nya höjdskillnaderna blir särskilt problematiska för människor med olika typer av fysiska handikapp. Frågan är om en miljö som den föreslagna är förenlig med principerna för FN:s handikappkonvention.
att fotgängare som använder gångbron mellan Gamla Stan och Södermalm på Mälarsidan måste klättra i en trappa vilken i en enda sammanhängande stigning motsvarar höjden av ett fyravåningshus, alternativt ta hissen inne i gallerian. I praktiken kommer tiotusentals människor varje dag att till följd av ett politiskt beslut ledas genom en affärsgalleria på sin väg genom staden till och från arbete, skolor eller på promenad.
att fotgängare som önskar gå via nya Slusstorget över Mälaren kan få vänta i 15 minuter om det råkar vara slussöppning och därmed broöppning. När det är mycket båtar på sjön torde det också vara extra mycket folk i rörelse på land som vill passera. Just när bron behövs som mest kommer den att stå extra ofta och länge i uppfällt läge och hindra gångtrafikanterna, alternativt extra länge nerfälld och hindra båttrafiken. Därefter kan en hisskö upp till gatuplanet vänta, för den som inte klarar trapporna. Det enda alternativet för att slippa vänta vid gångbroöppning under sommarhalvåret är att gå omvägen via huvudbron på Saltsjösidan.
att som en del av den valda trafiklösningen en sexfilig motorvägsbro kommer att byggas, som förutsätter kraftiga utbyggnader i vattnet på Saltsjösidan (drygt 25 meter) och påverkar Skeppsbron starkt negativt.
Det här är endast ett litet axplock av de häpnadsväckande uppgifter som finns att ta del av i offentliga handlingar. Där kan man också ana den politiska process som säkert kommer att gå till historien.
När tänker ni berätta om allt detta för stockholmarna, era väljare, och vem ska göra det?
Här och nu har för övrigt Slussenfrågan lämnat lokalpolitiken och blivit en riksfråga om vår demokrati.
David Neuman, Peter Dahl, Ann Edholm, Tomas Alfredson, Jeanette Bonnier, Marie-Louise Ekman, Gösta Ekman, Ebba Witt-Brattström, Stellan Skarsgård, Pierre Schori, Anders Wijkman, Peter Cornell, Harald Lyth, Anna Nordenskiöld, Hoyte van Hoyten, Mikael Marcimain, Rikard Wolff, Marika V Lagercrantz, Benny Andersson, Johan Scott, Daniel Sachs, Leif Pagrotsky, Niklas Strömstedt, Carl Johan de Geer, Marianne Lindberg de Geer, Beate Sydhoff, Katarina Frostenson, Bengt OH Johansson, Joakim Åhlund, Pernilla August, Helena Friman, Christine Frånlund, Mats Edblom, Leif Bolter, Erik Lallerstedt, Pontus Bonnier, Sissela Kyle, Jonas Bohlin, Mikael Pauli, Kerstin Wickman, Olle Granath, Eva Dahlgren, Efva Attling, Ann-Sofie Mattson, Ulla Hedström, Pontus Frankenstein, Karin Lidmar, Pontus Bonnier, Sissela Kyle, Jonas Bohlin, Mikael Pauli, Kerstin Wickman, Olle Granath, Eva Dahlgren, Efva Attling, Ann-Sofi Mattson, Ulla Hedström, Fredrik von Feilitzen, Charlotte Gyllenhammar, Peter B. Larsson, Jonas Hallberg, Dick Urban, Eva Björklund, Tomas Lewan, Myrra Malmberg, Ingela Blomberg, Elisabet Edsjö, Lars Nilsson, Axel Unnerbäck, Pg Nilsson, Marie Göranzon, Jan Malmsjö, Lena Hartzell, Per Wästberg, Richard Murray, Lena Endre, Jaqueline Cederström, Lotta Hedberg, Gaga Bonnier, Karin Mamma Andersson, Jockum Nordström, Dan Wolgers