Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Slöjan är en feministisk symbol

Aslihan Ekinci. Foto: Privat.
Nadja Awad. Foto: Privat.
Maya Gyllenberg Mansour. Foto: Privat.
Fadumo Ahmed. Foto: Privat.
Sam Saidi. Foto: Privat.
Esra Hacimehmet. Foto: Privat.
Nour Askary. Foto: Privat.
Trifa Khaled. Foto: Privat.
Elaf Ali. Foto: Privat.
1 / 9

Det är lika bisarrt att påstå att en bikini eller ett par klackskor är förtryckande plagg som att påstå att en slöja är det. För slöjan är en feministisk symbol, skriver medlemmar ur Facebookgruppen "Muslimska feminister".

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Vad vi trodde, eller snarare hoppades på, skulle bli en debatt om representation har i stället blivit en debatt om rasistiska och islamofobiska föreställningar kring slöjan. Debatten har mynnat ut i att slöjan används som ett förtryckande verktyg med paralleller dragna till IS i Mellanöstern och patrullerande islamister i Sveriges förorter.

Elaf Ali skriver att om man inte erkänner slöjan som ett förtryckande verktyg så är man inte en feminist. Vi menar snarare att om man inte har förmågan att kontextualisera slöjans användning och se hur den också kan användas som ett feministiskt verktyg, så är man ingen förespråkare av feminism.

Först och främst: om slöjans roll inom islam hade syftat till att täcka kvinnan för mannens skull så hade inte många muslimska kvinnor använt slöjan som en feministisk symbol. Att frigöra sig från patriarkala strukturer innebär att kvinnor har självbestämmanderätten att klä sig hur de vill utan att bli stigmatiserade.

Anmälningarna gällande islamofobiska hatbrott har på bara fyra år ökat med 69 procent, visar statistik från Brottsförebyggande rådet. En stor utsatt grupp är muslimska kvinnor, i synnerhet slöjbärande kvinnor. Hatbrotten hade knappast ökat om inte en aggressiv och rasistisk retorik mot muslimer hade normaliserats i vårt samhälle. Och som i alla samhällsgrupper, där patriarkala strukturer råder, är alltid kvinnan den mest utsatta. I synnerhet de svarta, muslimska kvinnorna.

I många olika kontexter får hon dessutom vara slagträet i de många problematiska diskussionerna som förs om muslimer. Att Ali då påstår att slöjbärande muslimska kvinnor upprätthåller den patriarkala könsmaktsordningen är inte bara ett bisarrt påstående, utan ett rasistiskt sådant.

 

Påståendet bidrar till bilden om att kvinnoförtryck är ett så kallat muslimskt och icke-västerländskt ”problem”, som i sin tur bidrar till stigmatiseringen av muslimska kvinnor.

För att backa upp sina påståenden söker Ali stöd ur Koranen. Att citera Koranen utan tolkning, kontext eller diskussion visar för det första att Ali inte är påläst och använder sig av samma metod som favoriseras av både våldsbejakande fundamentalister och antimuslimska islamofober. Vi menar att det är mycket ohederligt att felcitera och ta verser ur dess kontext i Koranen för att stödja redan pågående rasistiska och antifeministiska föreställningar.

Den starka rättvisekänslan som genomsyrar religionens lära gör det naturligt för många slöjbärande, men även icke-slöjbärande muslimer, att använda slöjan som en symbol för kvinnors frihet och lika rättigheter. Som muslimska feminister ingår det i vår kamp att sträva efter rättvisa för alla muslimska kvinnor.

I denna feministiska samhällskamp vill vi se rättvisa skipas för både muslimska slöjbärande kvinnor och för muslimska icke-slöjbärande kvinnor.

 

I samhällsdebatten ser vi tyvärr personer exkludera muslimska slöjbärande kvinnor från berättigandet att ha samma grundläggande demokratiska friheter och rättigheter som icke-slöjbärande. På så sätt osynliggörs alla de muslimska kvinnor som faktiskt har valt att bära slöja av fri vilja.

Man exkluderar också de många muslimska kvinnor som använder slöjan som ett verktyg mot skönhetsnormerna i samhället. För i ett samhälle där kvinnor ibland hetsas till att klä av sig för att behaga den manliga blicken, vad är då mer normbrytande än en kvinna som bär hijab för att stå upp mot denna sexistiska norm?

Vi menar att det är lika bisarrt att påstå att en bikini eller ett par klackskor skulle vara förtryckande plagg i sig bara för dessa plagg används till att sexualisera kvinnor i vissa patriarkala kontexter.

Feminister för en samhällskamp på olika sätt. Det gemensamma målet är en ekonomisk, politisk och social jämställdhet. Det är feministiskt, och alltså antirasistiskt, att stötta varandras samhällskamper även om man inte kan identifiera sig fullt ut med kampen.

Något som inte är feministiskt, eller antirasistiskt, är att sätta käppar i hjulet för en feministisk samhällskamp. Tänk om Elaf Ali kunde samarbeta med oss muslimska feminister i stället och inte motarbeta och förminska den feministiska kamp vi driver.

 

Nour Askary

Nadja Awad

Trifa Khaled

Aslihan Ekinci Kaba

Esra Hacimehmet

Sam Saidi

Maya Gyllenberg Mansour

Fadumo Ahmed Murah


Har startat Facebookgruppen "Muslimska feminister"

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!