Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skyll inte all dålig luft på dubbdäck

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Mats Pertofts, MP, obegripliga krav på dubbdäcksavgifter, som är ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten i Sverige, riskerar att göra trafiksäkerhet till en klassfråga. Den som har råd och är rik ska få köra tryggt och säkert, medan den med låg inkomst är hänvisad till de trafikfarliga dubbfria däcken. Risken att dö i en trafikolycka ökar med 40 procent för den som kör med dubbfria däck.

Riksdagens utredningstjänst (RUT) har undersökt effekterna av Norges straffskatt på dubbdäck. Det finns inga studier som visar om just den minskning av dubbdäcksanvändning och därmed utsläpp av partiklar som sker via avgifter och förbud har några mätbara positiva hälsoeffekter.

Stockholm tillhör en av städerna med de lägsta partikelhalterna i Europa. Miljöpartister lyfter ofta fram argumentet om att färre dubbdäck leder till renare luft och lägre halter av de farliga luftpartiklarna PM10.


Jag frågade RUT om partikelnivåerna i andra europeiska städer där man infört totalförbud mot dubbdäck. Resultatet visar att samtliga av de tre europeiska städer som har allra högst nivåer av de farliga PM10-partiklarna har totalförbud mot dubbdäck.

Därmed kan inte dubbdäck vara den enda källan till höga partikelnivåer. Det är dags att ta reda på den verkliga källan för att förbättra luftkvaliteten i Europa.


Lars Beckman

M, är riksdagsledamot