SLUTREPLIK. Naturskyddsföreningens överklagan av det planerade bygget av motorvägen Tvärförbindelse Södertörn i södra Stockholm görs enligt demokratiska principer. Att Kristoffer Tamsons (M), tidigare trafikregionråd i Stockholm, drar paralleller till terrorism är en skrämmande och felaktig retorik.
Det är med stor bestörtning vi läser Kristoffer Tamsons (M) uttalande om att ”Naturskyddsföreningen agerar som den byråkratiska grenen till vägterroristerna”. Vi har full respekt för att det finns olika åsikter i frågan om Tvärförbindelse Södertörn.
Men att leda tanken till terrorism, när Sveriges äldsta och största miljörörelse, som under 113 år alltid har vilat på demokratisk grund, tillämpar en lagstadgad rätt att överklaga är djupt oroande. Denna retorik ligger i linje med det skrämmande, populistiska tonläge som har tagit allt större plats i debatten under hösten.
Respektfull ton
Vi är närmare 40 olika parter som har överklagat motorvägen enligt demokratiska principer. Vi förväntar oss att Tamsons, som har varit trafikregionråd i Stockholm och som representerar det parti som innehar statsministerposten, tar ansvar för en hederlig och respektfull ton i debatten.
Sveriges utsläpp av växthusgaser från transportsektorn måste minska för att riksdagens klimatmål ska kunna nås. Nya motorvägar ökar med stor sannolikhet trafiken. Att påstå att kollektivtrafiken, som till exempel Spårväg Syd, gynnas av Tvärförbindelse Södertörn är felaktigt.
Tanken med en klimatlag kan aldrig vara att den ska rivas upp så snart ett politiskt beslut går på tvärs mot den.
Som tidigare trafikregionråd torde det inte ha undgått Tamsons att Tvärförbindelsen direkt försvårar och fördyrar bygget och driften av Spårväg Syd. Vi instämmer dock i att trafiksäkerheten behöver förbättras, men det kan åstadkommas på ett mer klimatvänligt sätt.
När vi bygger framtidens transportsystem måste utgångspunkten vara att utsläppen ska minska, inte öka. Det är i allra högsta grad ett samhällsintresse, snarare än det särintresse Tamsons väljer att kalla det.
Tanken med en klimatlag kan aldrig vara att den ska rivas upp så snart ett politiskt beslut går på tvärs mot den. Regeringen bör i stället stoppa bygget och ge Trafikverket i uppdrag att ta fram ett bättre förslag.
Av Johanna Sandahl
ordförande Naturskyddsföreningen
Karin Lexén
generalsekreterare Naturskyddsföreningen