Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skolpolitik bortom förnuft och känsla

Magdalena Andersson, Ibrahim Baylan och utbildningsminister Jan Björklund.

Nej till mindre klasser i skolan är ett slag mot Sveriges elever, skriver Magdalena Andersson och Ibrahim Baylan.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Debatten om skolan är het just nu. Orsaken är förstås PISA-rapporten som visar att Sveriges resultat sjunker snabbast av alla OECD-länder. Efter 8 år av borgerlig skolpolitik har resultatet inte förbättras, tvärtom faller de nu snabbare än någonsin.

Socialdemokraternas skolpolitik är inriktad på att stärka skolan i grunden och att stärka lärarna i sin profession samtidigt som vi ska öka jämlikheten och stoppa vinstjakten i skolan. Så kan vi höja varje elevs kunskapsresultat. En utav de tydligaste skiljelinjerna i skolpolitiken inför valet kommer att vara inställningen till mindre klasser. Forskning visar att klasstorlek är mycket betydelsefull för elevernas utveckling i tidiga åldrar, för äldre elever har det dock inte samma effekt. Om klasserna är för stora blir många elever inte sedda sina första år i skolan. Det blir också lätt stökigt och hög ljudnivå. Om klasserna är mindre får istället lärarna mer tid med varje barn.

Mindre klasser gynnar de barn som kämpar för att nå målen och som behöver extra hjälp och stöd. Men även de som har lätt för sig och behöver mer stimulans får större möjlighet till det. Det förbättrar också lärarna arbetssituation, och ger dem möjlighet att undervisa och stötta varje elev utifrån deras behov. Mindre klasser ger också förutsättningar för den ordning och reda i skolan som har efterfrågats i så många år.

 

Folkpartiet och Jan Björklund har sagt tydligt nej till mindre klasser. Man menar att det "inte löser skolresultaten" och argumenterar istället för att de förändringar som redan gjorts är det som behövs, och att Sverige ska vänta och se. Däremot har Moderaterna tvekat under en längre tid. De har i intervjuer och kampanjer antytt att en satsning på mindre klasser skulle komma.

Men nu har slutgiltigt besked kommit. Statsministern har talat om att han inte tror att mer resurser är vad skolan behöver och moderaternas skolpolitiske talesperson slog nyligen fast att en statlig satsning på mindre klasser inte är aktuell. I stället kommer Moderaterna endast att "uppmana" kommunerna att minska klasserna - men utan att ge dem resurserna för att anställa fler lärare och genomföra reformen. Det är ett nästan cyniskt agerande inför alla skolor som behöver få ökade resurser, och det är ett hårt slag mot Sveriges elever som behöver få mer tid med sina lärare och ökad studiero.

Men anledningen är tydlig. Regeringen har under mandatperioden sänkt skatten med 130 miljarder, och lagt väldigt lite resurser eller ens tankar på annat. Nu har Moderaterna antagit ett nytt skattesänknings- program på 35-40 miljarder, varav stora delar ska genomföras så fort "de offentliga finanserna tillåter".

Även Folkpartiet har antagit egna skattesänkningar de vill genomföra. Läser man programmen ser man att planerna framåt är samma som senaste årens politik: stora summor till skatte- sänkningar, smulor till skolan.

Vi välkomnar ändå att regeringen äntligen talar klarspråk. Nu blir det tydligt att det krävs en socialdemokratiskt ledd regering för att få mindre klasser i skolan. Det är bara vi som kommer att tillföra skolan de resurser som krävs. Inte bara för mindre klasser med upp till fem barn i de stora klasserna i lågstadiet, utan även för speciallärare och specialpedagoger som kan sätta in tidiga insatser och ett rejält lyft av läraryrket. I budgeten för 2014 föreslog vi att ytterligare nära 4 miljarder skulle tillföras skolan.

 

Vi ska inte välja mellan att investera i mindre klasser de första åren i skolan och stärka läraryrket. För att vända utvecklingen i skolan behöver vi göra både och. Vi har tagit initiativ till en nationell samling för läraryrket och genom ett nära samarbete med involverade skolparter och över partigränserna vill vi gemensamt ta fram en långsiktig färdplan för att stärka läraryrket. Vi vill se en professionalisering av läraryrket med lärare som har rätt till kontinuerlig och systematisk kompetensutveckling - en kompetensförsäkring för lärare. Lärare behöver få bättre möjligheter att göra karriär och högre lön.

Vi ska stärka lärarnas autonomi och minska deras administration så att de får mer tid att utveckla undervisningen, och sam- tidigt ska vi höja kvaliteten och kraven i lärarutbildningen.

Regeringen talar gärna om skolan - men resultatet av att prioritera skattesänkningar i stället kan nu ses i den sämsta resultatutvecklingen i OECD. Vi socialdemokrater väljer i stället att investera i mindre klasser och i lärarna, för att alla ska kunna nå kunskapsmålen i en skola som är värdig våra barn. Skolan tål inga fler skattesänkningar.

 

Magdalena Andersson (S)

ekonomisk-politisk talesperson

Ibrahim Baylan (S)

utbildningspolitisk talesperson