Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skolans problem: Politiska experiment

Ansvaret för de svaga resultaten i skolan beror på att strukturen och inriktningen varit felaktig under lång tid. Vi måste få en förändring av synen på lärarrollen, från att vara handledare och där eleverna uppmanas söka kunskap på egen hand, till att förstå att det krävs behöriga lärare som hjälper och leder rätt.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Den avgörande delen av jobbet måste till slut ändå göras av eleven. För, som författaren och kolumnisten Lena Andersson nyligen skrev i DN; Läraren är ingen trollkarl… Och läraren ska heller inte vara en betjänt, som gymnasieläraren Johan Blomberg beskrev i SvD i går. Problemen för skolan har kommit från politiskt håll och från trendpedagoger som velat pröva sina idéer. Istället måste vi börja med att återupprätta undervisningen och satsa på lärarna. Ge dem rätt förutsättningar för att tillsammans med eleverna kunna höja resultaten i skolan. Samtidigt måste vi stärka lärarnas autonomi och såväl deras lön som arbetsvillkor. Det kan uppnås genom en starkare statlig direktlänk där uppdraget går till lärarna. Det är en väg ut och fram för svensk skola.

Det krävs ett nationellt ansvar för den svenska skolan för att stoppa de ökande skillnaderna och fallet som vi ser i dag. Alla huvudmän, fristående som kommunala, måste omfattas av en starkare statlig styrning. Med en tydlig inriktning på grundläggande kunskaper och där elever (och föräldrar) inser att de måste gör sitt bästa, men att de gör det tillsammans med andra.

Ensam är inte stark.

 

BO JANSSON,

ordförande Lärarnas Riksförbund

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!