Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skatta bort suvarna från Sveriges gator

Det är dags att bryta storbilsnormen, skriver Lovisa Berglund.
Foto: Shutterstock
Lovisa Berglund är infrastrukturpolitisk talesperson för Grön ungdom.

När allt fler väljer att rulla runt i sina villaförorter i fyrhjulsdrivna monster så är det någon annan som betalar i form av klimatförändringar och försämrad hälsa. 

Det är dags att bryta storbilsnormen och göra det dyrare att köpa en suv, skriver Lovisa Berglund, Grön ungdom.


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Är större alltid bättre? Ja, det verkar i alla fall vara så när svensken väljer bil. Antalet bilar som väger över två ton har nämligen fördubblats på de svenska vägarna sedan 2010, visar en granskning som SVT gjorde i fjol. När allt fler väljer att rulla runt i sina villaförorter i fyrhjulsdrivna monster så är det någon annan som betalar i form av klimatförändringar och försämrad hälsa. Det är dags att bryta storbilsnormen och göra det dyrare att köpa en suv.

Har vi så dåliga vägar i det här landet att hög markfrigång numera är en nödvändighet i var och varannan småstad?

Slår ut fördelarna med ny teknik

Visst får man ibland känslan av att det händer väldigt mycket inom bilindustrin; ny teknik möjliggör för drivmedel med lägre utsläpp och det lanseras hela tiden nya modeller av elbilar. Ändå minskar inte utsläppen från sektorn. Anledningen är att utsläppsökningarna från den ökande mängden suv:ar på våra gator överstiger utsläppsminskningarna från både energieffektivisering och elektrifiering av mindre bilar. Faktum är att dessa energikrävande jättar är den näst största orsaken till ökade utsläpp i världen efter energisektorn.

En tredjedel av nybilsköpen

Strax över en tredjedel av alla nybilsköp i Sverige 2020 var någon form av suv och det genomsnittliga fordonet i Sverige är klart tyngre än i resten av Europa. Frågan är vad ökningen beror på. Har vi så dåliga vägar i det här landet att hög markfrigång numera är en nödvändighet i var och varannan småstad? Eller är det kanske den härliga känslan av att ha gatans trendigaste bil i carporten?

Om världens alla suv-förare utgjorde ett eget land så skulle det vara det sjunde mest utsläppsintensiva landet i världen. Detta är såklart praktiskt omöjligt. Så många suv-förare skulle aldrig acceptera att alla grannar också körde suv och bilstorleken i landet skulle snabbt skena. Dessutom hade luftkvalitén i suv-landet varit under all kritik med stora hälsoproblem som följd. Det är nämligen en av många nackdelar med att köra runt i en tung bil som både släpper ut mer avgaser och sliter upp mer partiklar från marken.

Låt tungviktarna betala mycket mer

Förlåt, nu kanske jag raljerar lite – men att status och bilar hänger ihop är ingen nyhet. Och att stora bilar har större klimatpåverkan är ett faktum. Frankrike införde nyligen en skatt som baseras på vikt för att komma åt problemet med SUV-trenden och Sverige bör göra detsamma. Detta skickar inte bara en signal om att välja bilar med lägre utsläpp utan också att välja en bil som inte är tyngre än vad den faktiskt behöver vara. En sådan skatt kan med fördel tillämpas inom ramen för det redan existerande bonus-malus-systemet.

Visst känns det bra att köra runt i en bil som folk vänder sig om efter - men en stor bil är en klen tröst i en förorenad värld.


Av Lovisa Berglund

Infrastrukturpolitisk talesperson, Grön ungdom

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.