Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skäms, M & KD – sluta stå upp för oseriösa företag

Moderaterna och Kristdemokraterna sätter oseriösa företags rättigheter före svenska åkeriers, skriver Johan Danielsson (S)Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
EU:s vägtransportmarknad måste ha nya regler, skriver Johan Danielsson.Foto: LASSE SVENSSON

EU:s vägtransportmarknad måste ha nya regler.

Nu har äntligen Europaparlamentet och ministerrådet kommit överens om att stoppa det oseriösa företagandet.

Men Moderaterna och Kristdemokraterna kämpar emot. 

De sätter skitföretagens rättigheter före svenska åkerier, skriver Johan Danielsson (S), europaparlamentariker.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I december lyckades Europaparlamentet och EU:s ministerråd nå en överenskommelse för ordning och reda på den europeiska vägtransportmarknaden. Det är en stor seger för alla oss som kämpat för att stoppa det skitföretagande som brett ut sig på våra vägar. Men Moderaterna och Kristdemokraterna fortsätter kämpa emot. De sätter oseriösa företags intressen framför arbetstagare och seriösa svenska åkerier. Det är pinsamt.

Överenskommelsen måste nu bekräftas av hela parlamentet. Det vore rimligt att alla svenska ledamöter står upp för överenskommelsen eftersom den välkomnats av såväl fack som branschorganisation i Sverige. Men vid en votering i parlamentet förra veckan sällade sig moderater och kristdemokrater till de som vill sänka den. Det är fullständigt vansinne.

Människor från andra länder utnyttjas här

Den europeiska vägtransportmarknaden är i stort behov av nya regler. Dagens kaosartade situation på vägarna är oacceptabel. Den som dristar sig att åka runt i industriområdena utanför våra städer eller ta en tur till någon av våra hamnar kommer att se hur människor från andra länder utnyttjas på ett sätt som inte borde vara möjligt år 2020.

Den nya överenskommelsen på EU-nivå innebär att:

Svenska löner och kollektivavtal gäller för alla som kör inrikestransporter i Sverige.

Inga undantag görs för vägtransporter som även inkluderar järnväg eller sjöfart under resan, så kallade kombitransporter.

Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.

Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som idag är helt undantagna.

Lastbilen måste återvända hem till hemlandet (landet där företaget är etablerat) med jämna mellanrum. 

Detta innebär att om man bedriver stadigvarande inrikestrafik i Sverige ska man registrera sig och betala skatt i Sverige. Och även vid tillfällig inrikestrafik ska svenska löner och arbetsvillkor gälla.

Frågan har varit kontroversiell inom EU och krävt intensiva förhandlingar under flera år. Resultatet är en stor framgång för alla oss som kämpat för ordning och reda på våra svenska vägar.

Det finns inget mer tröttsamt än borgerliga politiker som talar varmt om den svenska arbetsmarknadsmodellen men som i stället konstant står upp för oseriösa företags möjligheter att utnyttja människor.

Men alla är inte nöjda. Missnöjet har framför allt riktats mot kravet på att fordonet med jämna mellanrum ska återvända till landet där företaget är etablerat. Detta är en viktig bestämmelse för att motverka missbruk och affärsmodeller som bygger på låglönekonkurrens.

I samband med att Europaparlamentet skulle anta sin syn på kommissionens förslag till en ”ny grön giv” för att möta klimatutmaningen, föreslog ett antal högerpolitiker från Östeuropa att parlamentet skulle ta tillfället i akt och rikta kritik mot just den delen av transportöverenskommelsen. Allt för att förmå EU-kommissionen att försöka stoppa hela överenskommelsen. 

Svensk höger borde skämmas

Lyckligtvis röstades förslaget ner med 461 mot 186. Högerns partigrupp var splittrad. Det är högst anmärkningsvärt att svensk höger valde att kritisera överenskommelsen när deras tyska och danska kollegor stod upp för den och röstade emot skrivningen. 

Man borde skämmas. Men förhoppningsvis kan man efter det ta sig samman och se till att vi håller ihop en majoritet i Europaparlamentet för överenskommelsen när den slutligen ska antas senare i vår. Det finns inget mer tröttsamt än borgerliga politiker som talar varmt om den svenska arbetsmarknadsmodellen men som i stället konstant står upp för oseriösa företags möjligheter att utnyttja människor.

Av Johan Danielsson (S)

Europaparlamentariker