Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ska skolor få säljas till utländska spekulanter?

Utbildningsminister Anna Ekström (S).
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT
Göran Drougge, föreningen Elevintresse före vinstintresse, leg gymnasielärare.
Magnus Ekblom, föreningen Elevintresse före vinstintresse, leg gymnasielärare.

Kan utbildningsministern stillatigande acceptera att en Luxemburgbaserad kanadensiskägd investeringsfond blir ägare av 39 skolor i Sverige som ägs av Engelska skolan (IES)?

Sätt elevintresset före vinstintresset, Anna Ekström. Du är väl inte rädd för Annie Lööf? skriver två gymnasielärare.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Just nu pågår förhandlingar mellan de största aktieägarna i IES och den kanadensiska investeringsfonden Paradigm Capital. Aktieägarna vill trissa upp priset så mycket som möjligt. Förhandlingar handlar inte om vad som är bra för elevernas utbildning eller det svenska samhället. Det handlar om finansspekulanters vinstintressen och att en skola köps och säljs på samma sätt som vilken vara som helst. Inte en tanke ägnas åt att skolan är samhällets investering i kommande generationer och i demokratisk utveckling. Vinstintresset går före.

Sverige värst i världen

Att skolan i Sverige är den mest marknadsutsatta i världen medför mängder av strukturella problem som t ex den ökande segregationen, inte minst viktigt i samband med ökad brottslighet, glädjebetyg, skolor läggs ner när de gör för lite vinst åt aktieägare, friskolor lockar till sig elever från de rätta socioekonomiska förhållandena för de är de mest lönsamma. Anna, du vet själv att detta bara är en liten del av alla problem som marknadsskolorna leder till!

Fler ledande politiker, inte minst ministrar i samma regering som du är utbildningsminister i, har kritiserat detta system. Nyligen skrev socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi med anledning av att skolors resultat i många viktiga frågor hemligstämplats att detta ”blottar det bisarra med naiviteten i vårt världsunika marknadsliberala skolsystem. Avsaknad av insyn & offentlig kontroll, etableringsfrihet, obegränsade vinstutdelningar av skattepengar, möjlighet för extremister att driva skola...” 

https://twitter.com/shekarabi/status/1312376224849821699

Försvarsminister Peter Hultqvist skrev förra året: ”Sverige är världsunikt när det gäller att ge privata skolkoncerner i det närmaste fri dragningsrätt på skattefinansierad verksamhet. Ska vi klara utmaningarna med de stora elevkullarna och klassklyftorna så kan en bra början vara att inte blunda för verkligheten. Därefter är det dags att göra något åt den.” 

Visa var du står, Anna Ekström

Vi tror att du, Anna Ekström, håller med dina ministerkollegor på dessa punkter. Vi tror inte att du vill sitta och passivt administrera detta bisarra, världsunika marknadsliberala skolsystem.

Vi tror att du precis som Shekarabi och Hultqvist vill göra något åt detta. Ett steg i rätt riktning som absolut skulle stå i överensstämmelse med majoriteten av medborgarnas önskemål, är att öppet ifrågasätta den planerade utförsäljning av Engelska skolan till det Luxemburgbaserade ”Paradigm Capital”.

Elevintresse före vinstintresse

En sådan försäljning skulle gynna aktieägarna i Engelska skolan men missgynna det svenska skolsystemet. Den skulle ge mer makt till odemokratiskt valda bolagsstyrelser att bestämma svensk skolas framtid. Hur kan man samtidigt säga till eleverna i skolan att det är viktigt med demokratisk utveckling när man lägger skolan i finansspekulanters händer?

Anna, gå ut och visa var du står i frågan eller är du rädd för att Annie Lööf ska be dig hålla tyst igen som hon gjorde när du kritiserade Academedias ”kundskola” förra året?

Visa att du sätter elevintresset före vinstintresset.


Av Göran Drougge

Magnus Ekblom

Medlemmar i föreningen Elevintresse före vinstintresse, leg gymnasielärare