Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ska elsparkcyklarna skapa kaos en sommar till?

Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.Foto: Magnus Selander / Magnus Selander, All Rights Reserved.
Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Elsparkcyklarna har förvandlat Stockholm till ett veritabelt helvete för våra äldre och funktionshindrade. 

Både de styrande politikerna och polisen måste nu ta krafttag för att städa upp gatorna, skriver Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. En total ovilja från politikerna som styr Stockholm, och en smått obegriplig passivitet från polisen, gör att vi med största sannolikhet kommer att få uppleva ännu en sommar med stora problem orsakade av elsparkcyklar. 

Att likt en struts sticka huvudet i sanden löser inte problemet. Det har den borgerligt styrda majoriteten i Stockholm provat i snart två år utan resultat.

Vi är många som under lång tid påpekat att uthyrning av elsparkcyklar självklart går att reglera inom ramen för ordningslagen. 

Ett tillstånd för uthyrning – så kallad tillståndsplikt – kan införas för elsparkcyklar precis som för all annan verksamhet som tar vårt gemensamma gatuutrymme i anspråk i kommersiellt syfte.

Stadsmiljön allt mer otrygg

Krävs det ett tillstånd kan staden ställa krav på bolagen, svårare än så är det inte. 

Trots det har inte ett finger lyfts från politiskt håll. 

För vissa är elsparkcyklarna något positivt, ett sätt att enkelt ta sig från en plats till en annan.

Men eftersom de ofta ligger slängda lite överallt skapar de samtidigt stora framkomlighetsproblem för flera grupper.

Äldre, personer med rörelsehinder och de med nedsatt syn vittnar om ett veritabelt helvete vad gäller framkomlighet.

Vår stadsmiljö upplevs även alltmer otrygg till följd av den ökade nedskräpningen när sparkcyklar ligger slängda eller välta överallt.

Går att ta ut avgift

För att säkerställa bra framkomlighet för alla så behöver vi använda gällande regelverk så som ordningslagen, lag och förordning om flyttning av fordon samt lokala ordningsföreskrifter.

Att kunna flytta bort trafikfarligt placerade cyklar är nödvändigt men inte tillräckligt.

Kommunerna behöver också ta ut en avgift för upplåtelse av kommunal mark för näringsverksamhet och ställa krav på tydliga uppställningsplatser. 

Det är inte rimligt att fortsätta som i dag med att elsparkcykelföretagen nyttjar stadens mark gratis samtidigt som andra företag gör rätt för sig och betalar för att bedriva sin näringsverksamhet.

Det är väl känt att trafikfrågorna i Stockholm generellt sett är godtyckligt styrda

Enligt en vägledning som polisen och Sveriges kommuner och regioner (SKR) tagit fram gäller ordningslagen och tillstånd krävs för entreprenörerna att ställa ut elsparkcyklar på allmän plats, oavsett antal som ställs ut. 

Samma slutsats har även dragits i en rättsutredning som polisen gjort nationellt. 

Detta är bra och tydliga besked som hade kunnat sätta stopp för formaliadiskussioner och i stället leda till krafttag.

Efter beskeden från polisen och SKR meddelade dock Stockholmspolisen att de endast tänker agera enligt ordningslagen i de fall där fler än tio elsparkcyklar ställts ut i grupp.

Detta är ett obegripligt ställningstagande som visar att polisen i Stockholm verkar vilja undvika arbetsuppgifter även om det innebär att de obstruerar ordningslagens intentioner.

Måste hålla ordning och reda

Den blågröna majoriteten i Stockholm har också anammat inställningen att passivitet är bästa strategi.

Det är väl känt att trafikfrågorna i Stockholm generellt sett är godtyckligt styrda.

Trafiksäkerhetsfrågorna är även de lågt prioriterade av trafikborgarrådet som till och med gjort olyckliga uppmaningar om att inte använda cykelhjälm. 

Vi måste hålla ordning och reda i våra stadsmiljöer för att skapa trygghet, trafiksäkerhet och trivsamma miljöer.

Det finns laginstrument och lösningar. Nu behövs politisk handlingskraft mot berörda myndigheter och de mobilitetsföretag som inte tar ansvar för sin inverkan i vår stad.

Det är hög tid för de blågröna i stadshuset att sluta stoppa huvudet i sanden.

 

Av Jan Valeskog (S)

Oppositionsborgarråd, Stockholms stad