Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Seriösa medier har blivit skvallertidningar

Chefredaktörerna Viggo Cavling på Resumé och Thorbjörn Larsson på DN anklagas av Anders Pihlblad för att sprida förtal och lögner på sina nätversioner av tidningarna. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG och CORNELIA NORDSTRÖM
De pressetiska spelreglerna sätts ur spel genom att etablerade medier i sina nätversioner tillåter grovt kränkande kommentarer.
Förtal och lögner som är omöjligt att trycka på papper prånglas ut inför mångmiljonpublik på nätet.
Det skriver i dag ANDERS PIHLBLAD, reporter på TV4 och part i den så kallade Schenströmaffären.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Som politisk reporter ska jag granska och ifrågasätta våra makthavare. De senaste veckorna har även jag själv ifrågasatts och granskats – något jag har förståelse för. Jag har fått uppleva hur det är vara på den andra sidan, hur det är att jagas av ett drev.
Det har varit omtumlande. I det långa loppet är det säkert en nyttig upplevelse. Jag har besvarat många vassa frågor, ställda av reportrar som är lika envisa som jag själv kan upplevas vara.
För några veckor sedan fick den som sökte på mitt namn via internetsökmotorn ”google” en halv miljon träffar. Denna siffra ger också en antydan om hur svårt det varit att värja sig mot alla de angrepp, rykten och kränkningar jag utsatts för på nätet den senaste månaden.
Det säger sig självt att det är omöjligt för den som befinner sig mitt i ett massivt nyhetsdrev att hålla koll på vad som skrivs. Men det är bland annat därför det finns pressetiska regler. Allt som skrivs i massmedia måste följa etiska riktlinjer som också tar hänsyn till dem som står mitt i drevet.
Problemet är att reglerna kortslutits – åtminstone på nätet.
På seriösa nyhetsredaktioner förs dagligen etiska samtal och diskussioner om vad som ska publiceras och kanske framför allt: vad som inte ska publiceras. Samma seriösa nyhetsmedier finns förstås även på nätet, ofta med egen redaktion och chefredaktör.
Där tycks i många fall djungelns lag styra.
Konkurrensen mellan sajterna, som är en snabbt växande marknadsplats för reklam, är stenhård. I sin iver att få så mycket aktivitet från läsaren som möjligt så tillåts grova publicistiska övertramp, i många fall handlar det om rent förtal.

Det är vanligt att nyhetsmediers hemsidor uppmanar läsarna att kommentera publicerade artiklar. Samtidigt frånsäger man sig ansvaret för vad som skrivs. I bästa fall plockas kränkande inlägg bort, men långt ifrån alltid. Jag har tappat räkningen över alla de påhopp, tillmälen och halvsanningar jag utsatts för i form av artikelkommentarer de senaste veckorna.
Kommentarerna handlar ofta om annat än vad som står i artiklarna. Gömda bakom fullständig anonymitet är vissa bara ute efter att smutskasta. Mitt privatliv hängs ut och därmed även människor jag värnar om.
Sanningar blandas med lögner.
Internetversionen av Dagens Nyheter har publicerat en lång rad länkar till olika bloggar där det skrivits om mig. I anslutning till länkarna har DN generöst återgett vad som skrivits i bloggarna.
I flera fall har det handlat om kränkande citat som pappersversionen av DN aldrig skulle drömma om att publicera.

Ingen på dn.se har reagerat över det som skrivits. Själv försökte jag förmå redaktionen att ta bort de värsta inläggen genom att utnyttja den anmälningsfunktion som finns på dn.se – en månad senare fanns de fortfarande kvar.
Redaktionschefen för dn.se har i efterhand haft den goda smaken att be mig om ursäkt och medge att hon har ett ansvar för det som publicerats.
Vilket ansvar tidningen Resumé anser sig ha för de kommentarer man låtit publicera på resume.se har mycket tydligt gjorts klart för mig: Inget. En lång rad kränkningar om mig har publicerats. Inte i något fall har någon på tidningen kontaktat mig. Jag beklagar det eftersom Resumé är en viktig branschtidning.
När jag själv talat med redaktionen får jag beskedet att Resumé inte ansvarar för innehållet i kommentarerna trots att man uppmanar sina läsare att aktivt delta i diskussioner om artiklarna.
Inläggen har fått stå kvar i flera dygn tills antingen jag själv eller någon mig närstående reagerat – först då har de i bästa fall tagits bort. I några fall har mina meddelanden helt ignorerats.

Ska de etablerade mediahusen fylla ett mervärde i dagens snabba medieflöde måste man ta ett större professionellt ansvar. Detta brukar alla vara överens om. Ändå verkar de ointresserade av att ta något som helst publicistiskt ansvar för sina nätsajter, där får det kalla skvallerklimatet på internet råda. Påhopp och förtal som publiceras i kommentarer på en seriös nyhetssajt riskerar att smutsa ner seriösa varumärken som Dagens Nyheter. Risken finns att seriösa tidningar jämförs med sajter som det Eniroägda företaget Passagen.se, vars affärsidé tycks vara att publicera skvaller, rykten och förtal på nätet utan att ta något som helst ansvar och utan att vilja diskutera enskilda inlägg med dem som drabbats.
Det är viktigt med en vital samhällsdebatt och där är internet en fantastisk möjlighet för fler människor att delta. Men debatten måste ske utan att enskilda människor hängs ut. Nästa gång kanske det inte är en medievan reporter och programledare som är i fokus utan någon som saknar den erfarenhet som jag har av hur medievärlden fungerar.
Är det rimligt att vem som helst ska kunna skriva vad som helst i en artikelkommentar på nätet och gömma sig bakom fullständig anonymitet?

En papperstidning skulle självklart inte publicera en insändare utan att artikelförfattarens identitet åtminstone är känd för tidningen. Genom att inte ta ansvar för de artikelkommentarer som skrivs på nätet har ett hårdare medieklimat skapats. Artiklar vars innehåll noga övervägts av skribenten får ett eget liv och innehåll när de fylls på med kommentarer som saknar publicistiska överväganden.
En viktig pressetisk poäng är att det inte är den utsatte som själv ska behöva vaka över vad som skrivs, utan att det som skrivs ska vara såväl sant som relevant. Nu har jag själv tvingats surfa runt bland den halva miljonen träffar på internet för att på seriösa, etablerade mediehus hitta publicerade kommentarer om mig och min person – kommentarer med innehåll långt utanför pressetikens ramar.

ANDERS PIHLBLAD
Anders Pihlblad är politisk reporter och programledare på TV4. Till jul gör han alltid egen senap efter eget recept där den stora hemligheten är cayennepeppar och honung.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!