Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SD: Klåfingriga politiker har förstört den svenska skolan

Patrick Reslow (SD), riksdagsledamot i utbildningsutskottet.
Foto: SD
Michael Rubbestad (SD), riksdagsledamot i utbildningsutskottet.
Foto: SVEN LINDWALL

Otaliga gånger har klåfingriga politiker av alla färger plockat isär och meckat med den svenska skolan.

Vi är väl införstådda med att Sveriges lärare är utleda på nya politiska direktiv, men så här kan det inte fortsätta, skriver sverigedemokraterna Patrick Reslow, Michael Rubbestad, Robert Stenkvist och Jörgen Grubb.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Sverigedemokraterna har med stor oro följt skolans utveckling under många år. Ambitionerna med en skola för alla, som myntades i samband med Lgr 80 (läroplan för grundskolan 1980), är snart sagt en skola som inte passar någon. 

Det är verkligen beklagligt att skolan har varit, och alltjämt är, föremål för politiska experiment som likvärdighet och integration, pedagogiska experiment som portfolio och kooperativt lärande samt psykologiska experiment som lågaffektivt bemötande. 

Det finns ett engelskt ordspråk som lyder ”If it ain’t broke, don’t fix it”. Detta borde ha applicerats på vår tidigare väl fungerande och högt ansedda svenska skola. 

Vi nöjer oss inte med uppblåsta och förmodligen inte ens verklighetsförankrade resultatförbättringar i PISA-studien

I stället har skolan plockats isär och meckats med otaliga gånger av reformivriga och klåfingriga politiker av alla färger som alla velat sätta just sin prägel på svensk skola. Vi beklagar detta djupt. Vi är väl införstådda med att lärare och övrig personal är utleda på nya politiska direktiv som ska implementeras i verksamheten, men så här kan det inte fortsätta.

Nödvändiga åtgärder för en bättre skola:

Faktakunskaper ska kraftigt uppvärderas. Den hjärngymnastik som utantillkunskaper och minnesträning utgör är mycket underskattad. Den elev som kan sin kurslitteratur ska ha högsta betyg, vilket leder till att flit lönar sig. Det kommer sannolikt även innebära att pojkar kommer att prestera bättre än vad de gör i dag, samt till en förenklad betygssättning. Analys kan vänta till gymnasiet. 

Tydliga kunskapskrav i kärnämnena inför uppflyttningen till nästa årskurs. Vetskapen om att det är på allvar kommer att medföra att elever som behöver hjälp uppmärksammas tidigare och att merparten stödinsatser kommer att ges i tidiga årskurser, precis som i framgångsrika Finland.

Små resursstaka undervisningsgrupper ska erbjudas elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och elever som inte kan tillräcklig svenska för att fungera i en vanlig skolsituation ska gå i förberedelseskolor tills dess de får godkända resultat på särskilt framtagna nationella prov. 

Elever som inte respekterar lärarens tillsägelser måste lämna klassrummet. Vi avsätter medel för inrättandet av jourklasser där elever får vara tills dess uppförandet är gott, men varje skola kan utforma en modell efter egna förutsättningar. Ordningsomdömen ska ges från årskurs ett.

Barn- och elevombudet, BEO, som aktivt medverkar till utbredning av kränkthetskultur måste avvecklas. Pedagoger och annan skolpersonal som har kurage att vidmakthålla ordning och trygghet ska backas upp av sin skolledning. 

Läraryrkets status måste öka, lönen höjas, lärarrollen renodlas genom anställning av mer kringpersonal och lärarutbildningen reformeras. Förstelärarreformen har bidragit till utbredd otrivsel på många skolor. Vi föreslår karriärvägar som ligger öppna för alla lärare som axlar ansvar, bidrar till bra resultat och som vidareutbildar sig.

Vi nöjer oss inte med uppblåsta och förmodligen inte ens verklighetsförankrade resultatförbättringar i PISA-studien, utan önskar en bättre skola för både elever och lärare. På riktigt.


Av Patrick Reslow (SD)

Riksdagsledamot i utbildningsutskottet

Michael Rubbestad (SD)

Riksdagsledamot i utbildningsutskottet

Robert Stenkvist (SD)

Riksdagsledamot i utbildningsutskottet

Jörgen Grubb (SD)

Riksdagsledamot i utbildningsutskottet