Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Satsa på att bli liten men stolt

En av Sveriges främsta motoringenjörer, Per Gillbrand, som bland annat var med och utvecklade Saabs turbomotor, tror att krisen för Volvos och Saab bara kan lösas genom att de blir mindre och nischade. "Jag tror att det är viktigt att Saab och Volvo känner en stolthet över att vara små och effektiva med kostnaderna", skriver han. Foto: SAM STADENER
Sverige måste hitta ägare som vill utveckla våra bilmärken som nischbilstillverkare, anser Per Gillbrand, legendarisk motoringenjör i svensk bilindustri.
"Saab och Volvo behöver en engagerad ägare som inte redan tillverkar konkurrerande modeller."
"Det är en myt att bara stora biltillverkare kan ligga längst fram. Ett globalt megaföretag kan aldrig ta fram en vinnande Formel 1-bil."

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.



I hela mitt yrkesverksamma liv
har jag utvecklat bilmotorer. Jag började på Volvo 1956 och på Saab 1964 och utsågs till teknologie hedersdoktor på Chalmers 1992. Sedan nio år är jag pensionär.
Som pensionär förväntas man säga att man inte begriper, men man kan ju i alla fall tillåta sig att tro:
Jag tror att Saab och Volvo behöver en engagerad ägare som inte redan tillverkar konkurrerande modeller.
Jag tror att det är viktigt att Saab och Volvo känner en stolthet över att vara små och effektiva med kostnaderna.
Jag tror att Saab och Volvo skulle kunna ta bra betalt för ny och vettig teknik, genom att koncentrera sig på ett fåtal och effektivt samordnade bilmodeller.
Jag tror att mindre företag som Saab eller Volvo har sju år på sig i Europa och tolv år på sig i USA att tjäna pengar på ny teknik, innan biljättarna hinner i kapp. Det innebär en fantastisk möjlighet att i lugn och ro fundera på nästa steg och komma på nya idéer.
Tänk för allt i världen inte att jag avfärdar storföretagen som korkade. Min uppfattning är bara att de har en annan kundkrets än nischtillverkare som Saab och Volvo.
På 1970-talet insåg ledningen på Saab Scania i Södertälje att förutsättningen för en tillverkare i ett "litet och exklusivt land" som Sverige låg i att inte göra det som andra redan gör. Redan 1976 introducerade Saab relativt små bränsleeffektiva motorer, med turboeffekt när så behövs. Egentillverkad elektronik, 4-ventils motorer är andra bra exempel på vad som krävdes för att en nischtillverkare som Saab skulle kunna hävda sig. I dag används dessa tekniker av alla bilföretag, vilket är en bekräftelse så god som någon. Volvos varumärke byggdes, på en säkerhet som var banbrytande. Även på det området har alla andra bilmärken följt efter. Men vad hände sedan?

I den globala förvirringen där alla bilföretag trodde att de måste växa för att vara lönsamma - trots att det redan fanns en överproduktion av bilar - såldes både Saab och Volvo till globala megaföretag som själva gjorde konkurrerande produkter.
Felbedömningen grundades till stor del på bristande självförtroende. Det hade varit bättre om Saabs och Volvos ledning hade anpassat "kostnadskostymen" till det faktum att det bara finns några hundratusen "entusiaster" i världen, som varje år är intresserade av att satsa extra slantar på att äga vad som i deras ögon är intressant och angelägen teknik.

Med ödmjuk organisation och rätt marknadsföring borde väl detta vara en synnerligen lönsam och säker verksamhet även i framtiden? Jag är fullt medveten om att detta med kostnader är ett svårt problem, men detta är med förlov sagt direktionens utmaning.
Att som nischbilstillverkare efter några år notera att biljättarna hunnit i kapp med samma teknik är ingen nackdel. Då har ju nischbilstillverkarna tagit nästa steg. Det är en myt att bara stora biltillverkare kan ligga längst fram. Ett globalt megaföretag kan aldrig ta fram en vinnande Formel 1-bil. Det kan bara ett entusiastföretag.

Statistiskt sett tjänar de "små" varumärkena mer pengar än de stora - se bara på Porsche.
Men det gäller att nischtillverkarna har självförtroende nog att gå sin egen väg.



Per Gillbrand

Per Gillbrand är pensionerad motoringenjör. Han har bland annat varit med att utveckla Saabs turbomotor och Volvos B18-motor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!