Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sänk bensinskatten när oljepriset går upp

Gränsen för bensinpriset är nådd för vad många bilister klarar av, skriver Edward Riedl.Foto: TT
Edward Riedl är riksdagsledamot för Moderaterna.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Efter alla försämringar för alla som varje dag är beroende av bilen borde regeringen och januaripartierna fundera på hur de snabbt ska kunna kompensera landets bilägare vid kraftigt ökade oljepriser. 

Annars är risken att vi når 20 kronor per liter, skriver Edward Riedl (M). 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Det är med stor oro vi följer utvecklingen mellan USA och Iran. Tilltar oroligheterna i Mellanöstern så är risken också överhängande för kraftigt höjda oljepriser. Redan nu kan vi se hur priset är på väg upp. 

Skulle priset på olja stiga så att själva produktkostnaden för bensin ökar med bara en krona litern så kommer priset vid bensinmacken att öka med tre kronor litern till följd av dagens höga beskattning av bensin och diesel. Då är vi över 20 kronor litern vilket kommer att slå rakt mot Norrland, landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen. Det kommer att öka sprickan ytterligare mellan stad och land. 

Ett förslag från Bensinupproret 2.0

Jag har i riksdagen ställt en skriftlig fråga till finansminister Magdalena Andersson (S) om regeringen kan tänka sig en tillfällig skattesänkning för att kompensera landets bilister vid en tillfällig prischock på oljan. Förslaget kommer ursprungligen från Peder Blohm Bokenhielm som leder Bensinupproret 2.0. 

För alla oss som bryr oss om miljö och klimat så finns det betydligt bättre förslag än att fortsätta höja beskattningen för alla som är beroende av bilen

Med regeringens alla nya skatter och försämringar för landets bilägare börjar gränsen faktiskt vara nådd för vad många klarar av. Lägg dessutom till hög skatt på löneinkomster så kommer allt fler att tjäna väldigt lite eller gå ekonomiskt back på att ta sig till jobbet. Det är orimligt. Vi moderater vill sänka skatten på bensin och diesel permanent för att den är för hög.

Orimligt hög fordonsskatt

Socialdemokraterna och Miljöpartiet fick hjälp av Centerpartiet och Liberalerna att ytterligare höja skatten på bensin och diesel vid årsskiftet. De höjer också fordonskatten till helt orimliga nivåer för nya bilar vilket även kommer att drabba begagnatpriserna och i förlängningen driva upp priset för alla att ha bil. Dessutom har regeringen ute ett förslag på remiss för att försämra reseavdraget. 

Efter alla försämringar för alla som varje dag är beroende av bilen borde regeringen och januaripartierna åtminstone fundera på hur de snabbt ska kunna kompensera landets bilägare vid kraftigt ökade oljepriser. 

Moderaterna har lagt flera förslag på riksdagens bord för att sänka beskattningen på bensin och diesel. Senast under hösten i budgetförslaget för 2020 föreslog vi sänkt skatt med en krona litern på bensin och diesel. 

Varför tas kärnkraften bort?

Sverige har redan en hög beskattning av bensin och diesel. För alla oss som bryr oss om miljö och klimat så finns det betydligt bättre förslag än att fortsätta höja beskattningen för alla som är beroende av bilen. Att satsa på mer kärnkraft och åtminstone inte stänga ner den vi har är kanske det allra bästa sättet att minska koldioxidutsläppen. 

När regeringen nu stänger ner ytterligare kärnkraft i Sverige så ökar den smutsiga kolkraften för att kompensera för det bortfallet. Så för den som bryr sig om miljö och klimat så finns det betydligt bättre politiska förslag än att fortsätta straffbeskatta landets bilister.

 

Av Edward Riedl 

Riksdagsledamot från Västerbotten (M)

Lotta Gröning om bensinpriserna: ”Man sparkar landsbygden i magen”